Tuning into Teens (TINT)
Hovedfokuset i Tuning in to Teens er å styrke det emosjonelle båndet mellom foreldre/omsorgsgiver og tenåringen. Foreldreprogrammet fokuserer på utviklingsmessige behov hos tenåringer og integrerer et større fokus på aksept og empati. I tillegg ønsker man at foreldre oppnår økt evne til selvregulering, i tilfeller hvor tenåringen avviser dem eller søker uavhengighet.
Innhold i programmet
Tuning in to Kids er et emosjonsfokusert og evidensbasert foreldreveiledningsprogram. Tilbudet gis som oftest i mindre veiledningsgrupper. Her lærer foreldrene tilnærmingen emosjonsveiledning, som innebærer å bli bevisst og oppmerksom ovenfor barnas følelser.
Temaområder
I programmet jobber man med å:
- bli bevisst på følelser allerede på lav intensitet
- se ungdommens følelser som en mulighet for nærhet og læring
- kommunisere forståelse og empati
- navngi og reflektere over følelsen
- hjelpe ungdommen med å løse problemer
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
TINT er utviklet som et tilbud på universelt nivå, men det er mange gode erfaringer med å bruke det på selektivt nivå også.
Foreldre med ungdom mellom 10-18 år.
TINT kan kombineres med andre intervensjoner, tilbys som en del av individuell oppfølging av familier eller som et gruppebasert foreldrekurs på 6-8 kurskvelder.
Det gjøres øvelser på gruppemøtene og gis hjemmeøvelser mellom gruppemøtene. Det kan være øvelser på hvordan man som foreldre kan møte vanskelige følelser på en empatisk måte. En svært viktig del av opplæringen er bruk av rollespill, for å trene på emosjonsveiledning i praksis og gjenkjenne de ulike foreldrestilene for foreldrene. Det er tilgjengelig filmmateriell også, dersom det er ønskelig.
Programmet bygger på nyere forskning innen nevrologi, utviklingspsykologi og emosjonsutvikling, tilknytning, temperament og Mindfullness. Opprinnelig inspirasjon ble hentet fra John M Gottman om emosjonssosialiseringsteori, og hvordan det er en kobling mellom en foreldres meta-emosjonsfilosofi og deres foreldrestil.
- Helsestasjoner
- Forebyggende tjenester
- Barnevern
- BUP
- PPT
Foreldrene kan selv oppsøke tilbudet i kommuner som tilbyr programmet gjennom helsestasjon, PP-tjeneste, familievern og/eller kommunalt barnevern. Når tilbudet gis i spesialisttjenesten enten i statlig barnevern eller i psykisk helsevern for barn og unge (BUP) vil det det være behov for henvisning enten fra kommunal førstelinjetjeneste eller fastlege.
For å bli veileder kreves det at du deltar på et to-dagers opplæringskurs (09.00-16.00). For tiden tilbys digital opplæring med 3 kortere dager (09.00-13-30). Alle kursdager må gjennomføres for å bli godkjent som kursleder.
Sertifisering som veileder passer til psykologer, familieterapeuter og lignende utdannelse innen helse- og omsorg.
Det er en fordel å være to, men det går med en gruppeleder. Man trenger egnet lokale til å ha gruppen, med nødvendig utstyr. Det vil være manualen, en tv om man ønsker å vise filmsnutter og gjerne en tavle eller flip-over.
Kr 7000,- (kun engangsutgift). Prisen inkluderer manual og alt støttemateriell.
Havighurst, S.S., Edvoll, M., Tidemann, I., Bølstad, E., Holme, H., Hansen, M.B., Eikseth, H.C., & Nygaard, E. (2022). A randomized controlled trial of an emotion socialization intervention with kindergarten teachers, Early Education and Development, DOI: 10.1080/10409289.2022.2160617
Bølstad, E, Havighurst, S.S.,Tamnes, C.K., Nygaard, E, Bjørk, R.F., Stavrinou, M., and Espeseth, T. (2021) A Pilot Study of a Parent Emotion Socialization Intervention: Impact on Parent Behavior, Child Self-Regulation, and Adjustment Frontiers in Psychology. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.730278
Bjork, R.F., Havighurst, S.S., Pons, F., & Karevold, E. B. (2021). Testing TIK (Tuning in to Kids) with TEC (Test of Emotion Comprehension): Does enhanced emotion socialization improve child emotion understanding? Journal of Applied Developmental Psychology. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2021.101368
E. Bølstad, A. Koleini, F.F. Skoe, C.E. Kehoe, E. Nygaard, S.S. Havighurst (2023). Emotional competence training promotes teachers’ emotion socialization and classroom environment: Effects from a TIK-in-School pilot study, Mental Health & Prevention, https://doi.org/10.1016/j.mhp.2023.200273.