Parent Management Training Oregon (PMTO – individuell foreldreveiledning
Målet med PMTO er å redusere atferdsvanskene ved å endre samspillsmønsteret i familien. Behandlingen tar sikte på å hjelpe foreldrene til å (re)etablere en positiv foreldrepraksis som vil styrke det emosjonelle båndet mellom foreldre og barn, og være utviklingsfremmende for barnet.
PMTO er evidensbasert og bygger på omfattende nasjonal og internasjonal forskning om hvordan hjelpe familier med barn som av ulike grunner utvikler atferdsvansker.
Innhold i programmet
I PMTO jobber terapeuten og foreldrene sammen for å styrke og videreutvikle en foreldrepraksis som fremmer samarbeid og trivsel i samspillet med barnet. Temaene i møtene med foreldrene tar utgangspunkt i konkrete foreldrestrategier som har vist seg å være nyttige i arbeidet med å endre samspill og fremme barnets positive utvikling.
I samtalene legges det vekt på hvordan disse foreldrestrategiene kan tilpasses den enkelte familie og tas i bruk i hverdagen. Dette gjøres gjennom refleksjon, utforskning, problemløsning, utprøvning og øvelser som legger til rette for at foreldrene i større grad kan være sensitive og imøtekommende overfor barnets behov, samtidig som de er tydelige i sine forventninger og møter uenigheter eller konflikter på en forutsigbar og planlagt måte.
Temaområder
PMTO-terapeuten støtter foreldrene i å:
- bruke gode og virksomme beskjeder for å fremme bedre samarbeid med barnet
- verdsette og bekrefte barnet ved å gi ros og anerkjennelse
- etablere nye og bedre rutiner i hverdagen
- oppmuntre barnet til å følge rutiner eller lære nye ferdigheter
- styrke samholdet i familien ved å legge til rette for flere gode felles opplevelser med barnet
- forebygge konflikt med forutsigbar og mild grensesetting
- regulere egne følelser i utfordrende situasjoner
- benytte problemløsning som verktøy for å løse utfordringer i hverdagen
- følge opp barnet og holde oversikt over barnets aktiviteter
- ha et godt samarbeid med barnehage/skole
PMTO-terapeuten kan også gi veiledning til barnehage- og skoleansatte i hvordan de kan møte barnet for å fremme mestring, samarbeid og trivsel.
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Indikativt nivå
PMTO-individuell foreldreveiledning er et behandlingstilbud for familier med barn i alderen 4 til 12 år som opplever at samspillet mellom foreldre og barn har blitt konfliktpreget og fastlåst, og at barnet viser atferdsvansker.
Barnet kan for eksempel oppføre seg på måter som andre oppfatter som normbrytende og upassende gitt barnets alder. Foreldrene på sin side, kan også streve i sin oppdragerrolle.
PMTO-behandlingen gis individuelt til familien gjennom ukentlige møter. Antall møter tilpasses familiens behov.
Før oppstart gjennomføres en samtale med foreldrene hvor familiens ressurser og utfordringer kartlegges. Hvis PMTO vurderes som relevant, fyller foreldrene ut det standardiserte spørreskjemaet Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI), som kartlegger omfanget av barnets atferdsvansker, samt hvor utfordrende barnets atferd oppleves for foreldrene. Som en del av kartleggingen gjennomføres også en strukturert samspillsoppgave mellom foreldre og barn.
I møtene, som vanligvis varer en time, veksles det mellom dialog om temaet, refleksjon, bevisstgjøring samt ferdighetstrening gjennom demonstrasjon og øvelser. Foreldrene får eget materiell som består av huskelapper og idé-ark, i tillegg til hjemmeoppgaver. Terapeuten har en oppfølgende telefonsamtale mellom hvert møte hvor eventuelle utfordringer med hjemmeoppgaven kan problemløses.
Det er ønskelig at begge foreldre er med i behandlingen. Foreldre som ikke bor sammen, kan møte sammen eller hver for seg. Barnet deltar som regel ved oppstart, midtveis og ved avslutning av behandlingen, men kan involveres mer ved behov.
Dersom vanskene viser seg på barnets skole/barnehage, kan det være aktuelt å innlede et samarbeid med de ansatte rundt barnet.
Behandlingsforløpets varighet er avhengig av familiens behov, som regel mellom 15 og 30 ganger, med ukentlige møter.
Behandleren må være sertifisert som PMTO-terapeut og fylle kvalitetssikringskravene som er etablert av NUBU.
Etter samtykke fra familiene, tas det filmopptak fra behandlingsmøtene hvor terapeutenes ferdigheter er i fokus. Opptakene benyttes i forbindelse med kontinuerlig veiledning av terapeutene.
PMTO har en solid teoretisk og forskningsmessig forankring i Gerald Pattersons Sosial Interaksjons læringsmodell, SIL-modellen. Teorien og utformingen av metoden tar utgangspunkt i hvordan kontekstuelle betingelser, foreldrepraksis og samspillsprosesser i familien fremmer eller hemmer barnets utvikling.
Nåværende utforming av PMTO er også påvirket av kommunikasjonsteori, kognitiv teori, tilknytningsteori, familieteori, traumeteori, attribusjonsteori og kulturell forståelse.
- Helsestasjonen
- PP-tjenesten
- Familiesentre
- Kommunalt barnevern
- Kommunal psykisk helsetjeneste for barn og unge
- Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)
Rekruttering av foreldre skjer via det ordinære hjelpeapparatet i kommunen.
For å bli PMTO-terapeut, må kandidaten ha minimum 3 års utdanning fra universitet/høyskole i helse-, sosial eller pedagogiske fag. Det kan eksempelvis være psykolog, helsesøster, spesialpedagog eller barnevernspedagog. I tillegg bør kandidaten ha klinisk erfaring og erfaring med målgruppen.
Kandidaten må arbeide i en kommune/poliklinikk som implementerer PMTO eller TIBIR og inneha en stilling der veiledning til foreldre er en del av sine arbeidsoppgaver.
Opplæringen består av 21 dager undervisning, 24 dager gruppeveiledning og arbeid med fem familier i en periode på ca. 1,5 år. For å bli godkjent, må kandidaten sende inn fire filmer av arbeid med to ulike familier med bestemte PMTO -temaer. Filmene blir vurdert etter observasjonsbaserte kriterier, og kandidaten må oppfylle bestemte krav til å bli sertifisert.
Implementering av PMTO rettes i hovedsak mot:
- kommuner som implementerer kommuneprogrammet Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR)
- kommuner som har behov for tilgang på PMTO-behandling i lokalt barnevern
- spesialisttjenester som psykisk helsevern for barn og unge/BUP og familievern.
Implementeringen gjennomføres av regionale implementeringsteam bestående av ansatte fra NUBU og Bufetat.
Kommunen/tjenesten kan selv melde sin interesse for å implementere PMTO ved å kontakte NUBUs regionkoordinator i sin region.
Det er ingen utgifter knyttet til implementeringsstøtte og oppfølging fra NUBU og Bufetat. Opplæring, veiledning, sertifisering og oppfølging av PMTO-terapeutene er også kostnadsfritt, men arbeidsplassen dekker evt. reise og opphold knyttet til dette. Arbeidsplassen må også tilrettelegge for at den som skal utdannes som PMTO-terapeut, har mulighet til å sette av tid til dette. Kombinasjon av undervisningsdager, klinisk arbeid, veiledning og egenstudium tilsvarer ca. 40 % stilling i en opplæringsperiode på ca. halvannet år.
Det er gjennomført en norsk effektstudie av individuell PMTO-behandling som dokumenterer god effekt for barn og foreldre (Ogden & Hagen, 2008), og som samsvarer med funnene fra flere internasjonale studier.
For ytterligere beskrivelser av evalueringsgrunnlaget i Norge, henvises det til databasen ungsinn.no, hvor intervensjonen er klassifisert på høyeste evidensnivå, nivå 5 – Tiltak med sterk dokumentasjon på effekt.
For mer informasjon om PMTO, ta kontakt med NUBU.