Parent Management Training Oregon (PMTO) – foreldregruppe
Målet med PMTO-foreldregrupper er å gjenopprette en positiv og trygg relasjon mellom foreldre og barn. Foreldrene får hjelp til å styrke og videreutvikle en foreldrepraksis som er utviklingsfremmende for barnet, bremser konfliktfylt samspill og fremmer samarbeid og trivsel i familien.
Det er også utviklet egne tilpassinger av PMTO-foreldregrupper rettet mot fosterforeldre, foreldre med minoritetsbak¬grunn og flyktningfamilier.
Alle PMTO-foreldregruppetiltak er evidensbaserte og bygger på omfattende nasjonal og internasjonal forskning.
Innhold i programmet
Temaene i gruppesamlingene tar utgangspunkt i konkrete foreldrestrategier som har vist seg nyttige i arbeidet med å endre samspill og fremme barnets positive utvikling. Gjennom refleksjon, diskusjon, utforskning, problemløsning og øvelser kan gruppelederne, i samarbeid med foreldrene, tilpasse disse strategiene slik at de dekker familienes behov.
Det tilrettelegges for felles problemløsning og deling av nyttige erfaringer. I tillegg benyttes det konkrete øvelser for å finne frem til alternative utviklingsstøttende måter å møte utfordrende situasjoner med barnet på. Øvelsene er knyttet til temaene for gruppesamlingen og typiske situasjoner som foreldrene opplever som utfordrende i hverdagen med barnet.
Temaområder
Gruppesamlingene tar for seg ulike temaer slik en kjenner det fra individuell PMTO–behandling. Foreldrene får støtte til å:
- bruke gode og virksomme beskjeder for å fremme bedre samarbeid med barnet
- verdsette og bekrefte barnet ved å gi ros og anerkjennelse
- etablere nye og bedre rutiner i hverdagen
- oppmuntre barnet til å følge rutiner eller lære nye ferdigheter
- styrke samholdet i familien ved å legge til rette for flere gode felles opplevelser med barnet
- forebygge konflikt med forutsigbar og mild grensesetting
- regulere egne følelser i utfordrende situasjoner
- benytte problemløsning som verktøy for å løse utfordringer i hverdagen
- følge opp barnet og holde oversikt over barnets aktiviteter
- tilrettelegge for søskensamarbeid og håndtere søskenkrangling
- ha et godt samarbeid med barnehage/skole
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
- Selektivt nivå
- Indikativt nivå
PMTO-foreldregruppe retter seg mot foreldre med barn i alderen 3 til 12 år som opplever utfordringer i samspillet med barnet, og hvor barnet er i risiko for å utvikle eller har utviklet atferdsvansker.
PMTO-foreldregruppene ledes av to PMTO-terapeuter og det kan delta inntil tolv foreldre/foresatte.
Før oppstart gjennomføres en samtale med foreldrene hvor familiens ressurser og utfordringer kartlegges. Hvis PMTO-foreldregruppe vurderes som relevant, fyller foreldrene ut to standardiserte spørreskjemaer; Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) som kartlegger omfanget av barnets atferdsvansker og hvor utfordrende barnets atferd oppleves for foreldrene, samt Parental Stress Scale (PSS) som kartlegger opplevelsen av stress knyttet til det å være forelder.
I gruppesamlingene gis det korte introduksjoner til de ulike temaene kombinert med demonstrasjoner av ferdighetene i form av rollespill og samtaler i plenum. Foreldrene øver i mindre grupper, og møtes deretter til utveks¬linger og refleksjoner om egne erfaringer. Delta¬gerne i gruppene oppfordres også til å prøve ut de ulike ferdighetene hjemme gjennom konkrete hjemmeoppgaver. Erfaringene fra arbeid med hjemme¬oppgaver følges opp i neste møte.
Foreldregruppen består av 12 ukentlige samlinger på 2,5 time hver.
Gruppelederne må være sertifiserte som PMTO-terapeuter, fylle kvalitetssikringskravene som er etablert av NUBU og ha gjennomført et PMTO-gruppelederkurs.
PMTO–foreldregrupper bygger på det samme teoretiske fundamentet og prinsippene som PMTO (Parent Management Training – Oregonmodellen).
PMTO har en solid teoretisk og forskningsmessig forankring i Gerald Pattersons Sosial Interaksjons læringsmodell, SIL-modellen. Teorien og utformingen av metoden tar utgangspunkt i hvordan kontekstuelle betingelser, foreldrepraksis og samspillsprosesser i familien fremmer eller hemmer barnets utvikling.
Nåværende utforming av PMTO er også påvirket av kommunikasjonsteori, kognitiv teori, tilknytningsteori, familieteori, traumeteori, attribusjonsteori og kulturell forståelse.
- Helsestasjon
- PP-tjeneste
- Familiesentre
- Kommunalt barnevern
- Kommunal psykisk helsetjeneste for barn og unge
- Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)
Rekruttering av foreldre skjer via det ordinære hjelpeapparatet i kommunen.
For å bli gruppeleder i PMTO-foreldregrupper kreves det sertifisering som PMTO-terapeut og to-dagers påbyggingskurs i PMTO-gruppeledelse.
For å bli sertifisert som PMTO-terapeut, må kandidaten ha minimum 3 års utdanning fra universitet/høyskole i helse-, sosial eller pedagogiske fag. Det kan eksempelvis være psykolog, helsesøster, spesialpedagog eller barnevernspedagog. I tillegg bør kandidaten ha klinisk erfaring og erfaring med målgruppen.
Kandidaten må arbeide i en kommune/poliklinikk som implementerer PMTO eller TIBIR og inneha en stilling der veiledning til foreldre er en del av sine arbeidsoppgaver.
Opplæringen består av 21 dager undervisning, 24 dager gruppeveiledning og arbeid med fem familier i en periode på ca. 1,5 år. For å bli godkjent, må kandidaten sende inn fire filmer av arbeid med to ulike familier med bestemte PMTO-temaer. Filmene blir vurdert etter observasjonsbaserte kriterier, og kandidaten må oppfylle bestemte krav til å bli sertifisert.
Implementering av PMTO-foreldregrupper rettes i hovedsak mot:
- kommuner som implementerer kommuneprogrammet Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR)
- kommuner som har PMTO-terapeuter i lokalt barnevern
- spesialisttjenester som psykisk helsevern for barn og unge/BUP og familievern.
Implementeringen gjennomføres av regionale implementeringsteam bestående av ansatte fra NUBU og Bufetat.
Kommunen/tjenesten kan selv melde sin interesse for å implementere PMTO ved å kontakte NUBUs regionkoordinator i sin region.
Det er ingen utgifter knyttet til implementeringsstøtte og oppfølging fra NUBU og Bufetat. Opplæring, veiledning, sertifisering og oppfølging av PMTO-terapeutene/PMTO-gruppeledere er også kostnadsfritt, men arbeidsplassen dekker evt. reise og opphold knyttet til dette. Arbeidsplassen må også tilrettelegge for at den som skal utdannes til PMTO-terapeut/PMTO-gruppeleder har mulighet til å sette av tid til dette. Kombinasjon av undervisningsdager, klinisk arbeid, veiledning og egenstudium tilsvarer ca. 40% stilling i en opplæringsperiode på ca. halvannet år.
Det er gjennomført tre studier for PMTO-foreldregrupper i Norge; en effektstudie blant norske foreldre (Kjøbli, Hukkelberg & Ogden, 2013) og to studier med henholdsvis foreldre med minoritetsbakgrunn (Bjørknes & Manger, 2013) og fosterforeldre (Jakobsen & Solholm, 2009). Hovedfunnene i studiene trekker alle i retning av at barnas atferdsproblemer reduseres som følge av tiltaket, samt at foreldreferdigheter styrkes.
For ytterligere beskrivelser av evalueringsgrunnlaget i Norge, henvises det til databasen ungsinn.no, hvor intervensjonen er klassifisert på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.
For mer informasjon om PMTO, ta kontakt med NUBU.