International Child Development Programme (ICDP)
Formålet med programmet er å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og stryke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle.
Formålet med programmet er å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle. For foreldre som er nye i Norge ønsker man i tillegg å bygge bro mellom foreldrenes tradisjonelle omsorgsverdier og de verdiene de møter i det norske samfunnet.
Innhold i programmet
ICDP er et enkelt og forebyggende program, og gis i hovedsak i grupper. Gjennom gruppemøtene ønsker man å:
- fremme den positive oppfatningen av og holdningen til barnet, øke empati med barnet og bedre foreldrenes evne til mentalisering
- påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandlingen mellom omsorgsgiveren og barnet er for barnets utvikling
- bidra til å fremme omsorgsgiverens oppfatning av seg selv som kompetent og mestrende.
Programmet er kultursensitivt og vil kunne tilpasses ulike arenaer og ulike kulturelle kontekster.
Temaområder
- Vis at du er glad i barnet ditt
- Se og følg barnets initiativ
- Ta del i barnets følelser
- Gi ros og anerkjennelse
- Felles oppmerksomhet – felles opplevelse
- Gi mening til opplevelser
- Lag sammenhenger
- Hjelp til selvhjelp
- Planlegge
- Støtte
- Legge til rette
- Sette positive grenser
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Universell/ selektiv
Foreldre og andre omsorgspersoner til barn i alderen 0-18 år.
Programmet gis primært i gruppe, med to veiledere, gjennom 8/12 (standard-/minoritetsversjon) gruppemøter, ca ukentlig. Anbefalt gruppestørrelse er 5 – 10 personer.
I gruppemøtene jobber man med ulike oppgaver individuelt, par og gruppe, med fokus på refleksjon og bevisstgjøring.
Veileder kan viser videoklipp for å skape refleksjon, men møtene er ikke basert på filmmaterialet.
ICDP er laget som et gruppebasert tilbud, og tilbys helst fysisk i grupper. Det kan tilbys digitalt, men veilederne må ha tatt et påbygningskurs. Programmet kan også gis som et individuelt tilbud.
Omtrent 8-12 gruppemøter ukentlig.
Psykologisk kunnskap om barns utvikling
- Biopsykosiale modellen
- Nevrobiologi
- Forskning på tidlig samspill/ tidlig kommunikasjonsforskning
- Tilknytningsteori og indre arbeidsmodeller
- Nyere hjerneforskning
- Mentalisering og empati
- Kulturforståelse
Kulturpsykologi, ledet samspill, assistert utvikling
- Krysskulturell forskning
- Folketeorier om barnet og barnets utvikling
- Sensitiviserende veiledning.
Pedagogisk plattform
- Mediasjonsteori/ formidlingsteori
- Sone for mulig utvikling og ressursorientering / stillas bygging
Implementering
Implementeringsforskning
Alle offentlige tjenester og ideelle organisasjoner kan tilby ICDP. For eksempel
- Barnehage
- Skole
- Helsestasjonen
- Familievernet
- Barnevernet
- Fivillige organisasjoner
- Trossamfunn
Foreldre kan selv ta kontakt (det er ikke behov for henvisning).
For å bli veielder må man gjennomføre følgende:
Undervisning og veiledning
- Seks opplæringsdager
- To eller tre veiledningsdager.
Praksis
- Lede egen foreldregruppe
Skriftlig krav
- Skrive logg fra praksisgruppen
Kompetansekrav:
- Ha minimum tre år høyere utdanning i helse, - omsorgs- eller pedagogiske fag.
- Være i en relevant arbeidssituasjon.
- Beherske norsk (B1/B2).
Bufetat har ansvar for å tilby veilederopplæring i alle landets kommuner og opplæringen er gratis.
Dersom kommunen utdanner flere ICDP-veiledere anbefales en kommunal koordinator eller kontaktperson (Se landsoversikt)
En vellykket implementering krever at veiledere får anledning til å holde kompetansen ved like, og avholde ICDP-grupper med jevne mellomrom.
Vanligvis gjennomføres en foreldregruppe over 2-3 måneder.
Det del regner med at det går opp mot 10% av en stilling i de ukene man holder en ICDP-foreldregruppe. Det må regnes noe mer tid under opplæring.
Kommunen bør utdanne minst to veiledere. Dersom det er behov for minoritetsversjonen i kommunen bør man også utdanne veiledere som kan holde denne versjonen.
Bufetat legger til rette for veilederopplæringer i landets fem regioner og arrangerer regionale nettverkssamlinger med faglig påfyll for ICDP-veiledere. Det er et ønske om at veiledere får anledning til å delta på disse regionale nettverkssamlingene for å vedlikeholde kompetansen.
Mange større kommuner har god erfaring med å utdanne egne trenere som kan holde veilederopplæringer og følge opp kommunens egne veiledere.
Bufetat arrangerer treneropplæring årlig og opplæringen er gratis.
Veilederopplæring tilbys gratis.