Hva med oss? (HMO)
Formålet med kurset er å gi foreldrene mulighet til å sette fokus på parforholdet sitt, eller på samarbeidet med andre viktige personer og hjelpeapparat.
Temaområder
"Hva med oss"
- vårt behov for kontakt
- tilknytning og en trygg havn
- følelser og kommunikasjon
- livet med et spesielt barn
- å være nær hverandre, reparasjoner i samlivet
- hvordan få tid og plass til alle i familien
- dele glede, mening og håp
"Hva med meg"
- Sånn er livet – og hva med meg?
- følelser og behov
- avlastning og foreldresamarbeid
- god kommunikasjon
- søskenforhold
- energi, glede og pågangsmot
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Indikativt nivå
Foreldre som har barn med nedsatt funksjonsevne.
Foreldrene kan få tilbud om både helgekurs og dagskurs.
Helgekursenes hovedramme er felles introduksjon til temaer, samtale med partner og/eller i grupper. Kursledere vurderer fortløpende å ta noen inn i plenum. Hvordan de gjør dette er svært forskjellig fra et Hva med oss? par-kurs og et Hva med meg? aleneforeldrekurs.
Hva med oss? er primært rettet mot at partnerne får snakke med hverandre.
Hva med meg? kurset, hvor den enkelte kommer alene, legger man til rette for samtaler/dialoger to og to, i gruppe eller plenum.
Helgekursene avholdes på hotell og starter fredag klokken 19 og varer til søndag klokken 14. Dagskursene har en normalramme på 5 –6 timer.
Forutsetning for å kunne delta på kurs er å ha barn med nedsatt funksjonsevne. Dersom foreldre er usikre på om kurset passer for dem, sett opp mot barnets funksjonsnedsettelse, tar de kontakt med Bufetat regionskontor for å avklare vedrørende påmelding og deltakelse.
HMO er faglig forankret i en familieteoretisk og systemisk kunnskapstradisjon.
Grunnlagsforståelsen bygger på systemiske og sosialkonstruksjonistiske perspektiver
- Systemisk par- og familieterapi, herunder Emosjons- og tilknytningsteori -samspill
- Forståelse av familiedynamikk
- Relasjons- og kommunikasjonsorientert systemteori
- Konflikthåndtering
- Kunnskap om utfordrende livssituasjoner i familien og sosiale systemer
Ansvaret for å planlegge og gjennomføre kursene er tillagt et valgt Familievernkontor i hver Bufetat-region.
Region nord: Harstad og Narvik familievernkontor
Region midt: Familievernkontoret i Trondheim
Region vest: Familievernkontora for Sunnfjord og Sogn
Region sør: Grenland familievernkontor
Region øst: Familievernkontoret Christiania og Familievernkontoret innlandet
Bufdir har på sin nettside opplysninger om kursene og mange påmeldinger kommer via påmeldingslink der. Hvert regionskontor følger opp egen region i kontakt med hjelpeapparatet og brukerorganisasjoner. Noen foreldre rekrutteres gjennom dette arbeidet. Det kreves ingen henvisning for å kunne delta på kursene.
Kursledere må gjennomføre en kurslederopplæring og deltar på en årlig nasjonal samling for faglig påfyll, utveksling av kunnskap og erfaring. For å bli kursleder legges det til grunn erfaring fra samtaler med par, kursvirksomhet og gruppeprosesser. Universitets- eller høyskoleutdannelse.
Kursopplegget skjer i regi av Bufetat. En kommune gir informasjon til sine innbyggere, som er i målgruppen, om de kursene som på landsbasis blir arrangert av regionskontorene for Hva med oss?
For deltakere er det en fastsatt egenandel.
- 1000 kr for par
- 500 kr for aleneforelder
Utover dette dekkes alle kursutgifter (hotellopphold og honorar til kursledere) av egen post på statsbudsjettet. Hvert regionskontor har ansvar for å planlegge og gjennomføre kursene i samsvar med den summen de får av tildelingen.
Antall kurs avspeiler den tildeling som er på statsbudsjettet.
Bufetat-region øst er tillagt det nasjonale ansvaret for Hva med oss? Daglig oppfølging av dette er for tiden lagt til Familievernkontoret Innlandet og Familievernkontoret Christiania.
Det følger en egen tildeling fra Bufdir for å gjennomføre det nasjonale oppdraget.
Kostnader knyttet oppfølging av regionskontorene, årlig kursledersamling, kurslederopplæring, utviklingsarbeid og materiellutvikling dekkes over en egen nasjonal tildeling fra Bufdir til Bufetat-region øst.
NTNUs evaluering av Hva med oss? kursene. Kittelsaa, A et al (2012)
SFF-undersøkelse. Samlivet til foreldre til funksjonshemmede barn, hvor foreldrene fortalte hva som var viktig for at de skulle få til familielivet – og parforholdet. Modum bad. Rogne & Hareide (2003)
I det lange løp. En oppfølgingsstudie om hverdagsliv og samliv i familier med utviklingshemmede barn. Modum bad. Rogne & Hareide (2015)
Forskningsbasert kunnskap om hva som er viktig – og virksomt - når en skal jobbe med parforhold.
Erfaringer som er blitt høstet og systematisert av foreldre og fagfolk sammen i løpet av de 17 årene Hva med oss? Har vært et kurstilbud.
Easy-fact. Evaluering fra alle deltakere etter hvert kurset. Viktig for utvikling av programmet videre.