De Utrolige Årene (DUÅ) universal
Målsetningen til DUÅ universal er å:
- redusere risiko for utvikling av samspillsvansker/atferdsvansker
- styrke barns sosiale- og emosjonelle kompetanse
- styrke foreldrenes evne til positiv samhandling med barna, og redusere hardhendt/kritisk oppdragelse, forebygge samspillsvansker/atferdsvansker
Innhold i programmet
De Utrolige Årenes universalprogram er et gruppebasert foreldreveiledningstilbud. Foreldrene til 6-8 barn møtes 2 timer ukentlig i 6-7 uker.
Universalprogrammet er manualbasert, hvor temaene i gruppemøtene arbeides med i en bestemt/sekvensiell rekkefølge.
Fokus i dette programmet er hvordan foreldre kan styrke voksen-barn relasjonen gjennom barnestyrt lek, ved å gi positiv oppmerksomhet og god utviklingsstøtte, samt være sensitive i sine responser og kommunikasjon. Disse virkemidlene danner grunnlaget for en trygg og tillitsfull relasjon mellom foreldre og barn, samt et godt fundament for å fremme utvikling av sosial og emosjonell kompetanse.
Temaområder
- Positivt samspill med barna gjennom lek. Betydningen av å gi barna positiv oppmerksomhet og anerkjennelse er gjennomgående i alle gruppemøtene.
- Positiv oppmerksomhet i form av beskrivende kommentarer for å gi utviklingsstøtte til barnas språkutvikling, evne til å holde ut i krevende og lite lystbetonte aktiviteter, og sosiale utvikling.
- Utviklingsstøtte av emosjonskompetanse og evne til emosjonsregulering.
- Problemløsning, hvordan små barn kan lære problemløsningssteg gjennom lek, og etter hvert i reelle situasjoner.
- Bruk av ros, anerkjennelse og gode beskjeder er integrert i tidligere nevnte tema.
Se også
De Utrolige Årene (DUÅ) førskole
De Utrolige Årene (DUÅ) skole
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Universal
Foreldre med barn i alderen 2 - 6 år.
Gruppemøtene består av en kombinasjon av refleksjon og diskusjoner, samt praktisk øvelser i konkrete foreldreferdigheter. De praktiske øvelsene brukes til ferdighetstrening, samt som utgangspunkt for refleksjoner omkring erfaringene som gjøres når man inntar ulike roller. Det brukes standardiserte videoklipp av foreldre-barn-samspill, som utgangspunkt for refleksjon og diskusjon. Foreldrene får hjemmeoppgaver hvor de prøver ut og gjør seg erfaringer med de ulike foreldreferdighetene de jobber med på kurset, (Webster-Stratton, 2012).
Det anbefales å ha en kort samtale med foreldrene før de begynner i en DUÅ-gruppe. Dette for å bli litt kjent med foreldrene, gi informasjon om tilbudet og høre litt om barnas utvikling og fungering, samt for å gjøre en vurdering av om et universaltiltak er rett intervensjonsnivå på med tanke på barnets/foreldrenes eventuelle utfordringer. Eyberg Child Behavior Checklist (ECBI) (Reedtz & Martinussen, 2011), kan ved behov brukes for å vurdere eventuell grad av atferdsproblematikk eller samspillsvansker. Der gruppelederne kjenner familien godt fra før, er det ikke nødvendig med en slik oppstartsamtale.
Som del av kurset leser foreldrene boka De Utrolige Årene – en foreldreveileder for deg med barn i alderen 3-8 år (Webster-Stratton, 2020) eller boka Utrolige småbarn, (Webster-Stratton, 2013) avhengig av barnets alder.
Det tas videoopptak fra alle gruppesamlingene etter samtykke fra familiene. Opptakene benyttes som veiledningsgrunnlag for gruppelederne.
Dette er et universalforbyggendetilbud, så barnet/familien bør ikke ha utfordringer som tilsier at de trenger et mer omfattende og tilpasset tiltak. Fra tid til annen fungerer programmet som en inngangsport til et mer omfattende tiltak i etterkant.
Samspill («coercion theory», Patterson, 1982). Omhandler hvordan negative foreldreegenskaper opprettholder og forsterker atferdsproblemer (Patterson m. fl., 1992)
Banduras (1986) teorier om modellering og mestringsevne («self-efficacy»)
Bowlbys og Ainsworths tilknytningsteorier (Ainsworth m. fl., 1974; Bowlby, 1980).
Piagets teori om utviklingsfaser og interaktive læringsmetoder (Piaget, 1962)
Teorier om hvordan foreldre kan påvirke barnas hjerneutvikling (Belsky, 2005)
Kognitive strategier for å takle sinne og negative tanker (Beck, 1979; D’Zurilla & Neuza)
Enheter som tilbyr universelle tjenester, som barnehager, helsestasjoner og familiesenter.
Det er noe ulik praksis fra kommune til kommuner, avhengig av hvor i tiltakskjeden programmet tilbys. Der det tilbys gjennom barnehager, vil foreldre i den aktuelle barnehagen få tilbud om deltakelse. Ellers kan foreldre henvende seg selv til enheten som tilbyr programmet, eksempelvis helsestasjon eller familiesenter.
For å bli foreldreveileder/DUÅ gruppeleder i DUÅs foreldreprogram må man gjennomføre en 3-dagers (21 timer) kvalifiserende workshop/gruppelederopplæring. Forkunnskaper for deltakelse på workshop/gruppelederopplæring er minimum bachelor i helse-, sosial- eller psykologi/pedagogiske fag.
Gruppelederopplæringen vektlegger ferdighetstrening med fokus på utvikling som foreldregruppeleder. Dette omfatter evne til å etablere gode relasjoner med foreldre/foresatte, lede gruppediskusjoner på en inkluderende måte som stimulerer til konkret læring, bruk av programmets ulike elementer som videovignetter, gruppediskusjoner og bruk av rollespill/øvelser, samt forståelse av programmets teori/kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. Samlet sett er dette sentrale elementer i den samarbeidende stilen som kjennetegner DUÅs terapeutiske holdning.
Etter fullført workshop/gruppelederopplæring er fagpersoner kvalifisert til å drive egne grupper for foreldre/foresatte i sin tjeneste, enten på forebyggende selektivt og indikativt nivå eller behandlingsnivå.
Gruppelederne følger et forsterket veiledningstilbud de tre første gruppeforløpene, og deltar deretter regelmessig på veiledning så lenge en er en aktiv gruppeleder i et De Utrolige Årene program.
Skriftlig avtale
Før en kommune kan implementere og delta på opplæring i DUÅ-programmet Oppmerksomme og utviklingstøttende foreldre, barn i alderen 2-6 år, Universalprogrammet, må det foreligge en skriftlig avtale mellom det enkelte arbeidssted (tjeneste/organisasjon) og DUÅ-Norge v/sitt nærmeste regionale kunnskapssenter (RKBU/RBUP) om implementering.
Denne avtalen skal sikre at tjenestene/organisasjonene som ønsker å tilby DUÅ-foreldreveiledning er kvalifiserte og klare til implementering i henhold til de krav som stilles i søknadsskjema om implementering av programmene Søknad om implementering
Minimum to ansatte
Det kreves minimum to ansatte for å drifte DUÅ-foreldreveiledning i en enhet. Det anbefales at organisasjonen lærer opp tre gruppeledere for å sikre robusthet i forhold til sykdom, turn-over, permisjoner, o.l.
Arbeidstid
I en opplæringsfase beregnes 30 % arbeidstid i den perioden gruppene driftes. Etter hvert som gruppelederen får erfaring kan denne tiden reduseres noe, men ikke mindre enn 20 % arbeidstid.
- Løpende driftsutgifter dekkes av tjenestene.
- Tjenesten må ha utstyr for videoopptak til veiledningsøyemed.
Tilgang til tilbud
Kommuner som ønsker å implementere programmet må ha tilgang til tilbud innen DUÅ sitt fullversjonsprogram eller annet evidensbasert program for atferdsvansker. Reedtz’s studie (Reedtz, Handegard, & Mørch, 2011) og års erfaringer med programmet viser at familier med omfattende problematikk gjerne tar kontakt når universalprogrammet tilbys. Derfor er det viktig å kunne tilby forskningsbaserte intervensjoner som er tilpasset utfordringene disse familiene har.
Kostnader forbundet med opplæring, materiale og veiledning er dekket via årlige tilskudd fra Helsedirektoratet til de regionale kunnskapssentrene RKBU/RBUP. Tjenestene må selv dekke reiser og opphold i forbindelse med opplæring og veiledning, samt driftsutgifter og tidsbruk til fagpersoner i tjenestene. Siden de regionale kunnskapssentrene er organisert noe ulikt, vil regionale forskjeller på kostnader kunne forekomme. Sjekk med ditt nærmeste RKBU/RBUP.
Ungsinn
Drozd, F., & Hansen, K.L. (2019) De Utrolige Årene, Universalprogrammet (1.utg) https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/de-utrolige-arene-universalprogrammet-1-utg/
Norsk RCT
Reedtz, C., Handegard, B. H., & Mørch, W.-T. (2011). Promoting positive parenting practices in primary pare: Outcomes and mechanisms of change in a randomized controlled risk reduction trial. Scandinavian Journal of Psychology, 52(2), 131–137.
Reedtz, C. (2012). Foreldreveiledning fremmer barns og foreldres psykiske helse. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49(12), 1174–1179.
Oppfølgingsundersøkelse
Reedtz, C., & Klest, S. K. (2016). Improved parenting maintained four years following a brief parent training intervention in a non-clinical sample. BMC Psychology, 4(1), 43.
De Utrolige Årenes (DUÅs) mentorer og stabsansatte ved RKBUene/ RBUP kan kontaktes for nærmere informasjon.
Dr. Carolyn Webster-Stratton, USA er programutvikler og programeier.
De regionale kunnskapssentrene (RKBU Nord, RKBU Midt-Norge og RKBU Vest og RBUP Øst og Sør) samarbeider om- og er ansvarlige for drift, opplæring og implementering av DUÅ i Norge.
Kostnadene finansieres gjennom årlig tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet til RKBUene/RBUP, og er regulert av en samarbeidsavtale mellom kunnskapssentrene.