De Utrolige Årene (DUÅ) førskole
Programmets formål er å styrke foreldres samspill med barna. Gjennom dette, kan de fremme barnas emosjonelle og sosiale kompetanse. Det tilrettelegger også for å forebygge, redusere eller behandle problematferd og samhandlingsvansker mellom voksne og barn.
Innhold i programmet
De Utrolige Årene er gruppebasert foreldreveiledning. Foreldrene til 6-8 barn møtes ukentlig i 14-18 uker. Antall gruppemøter avhenger av forbyggingsnivå.
DUÅs foreldreprogram 3-6 år og 6-12 år er manualbasert, slik at temaene i programmene gjennomgås og blir arbeidet i en bestemt rekkefølge. De første temaene omhandler hvordan foreldre kan styrke voksen-barn-relasjonen. Dette gjøres gjennom barnestyrt lek, ved å gi positiv oppmerksomhet og god utviklingsstøtte, samt være sensitive i sine responser og kommunikasjon med barnet.
Denne tilnærmingen danner grunnlaget for en trygg og tillitsfull relasjon (og styrket tilknytning) mellom foreldre og barn. Det bygger også et fundament for å fremme utvikling av emosjonelle og sosiale ferdigheter. Det relasjonsfremmende arbeidet er gjennomgående i hele gruppeforløpet, og danner grunnlaget for å jobbe med senere tema, som eksempelvis positiv grensesetting.
Temaområder
Barnestyrt lek som grunnlag for en god relasjon og trygg tilknytning mellom foreldre og barn
- Coaching av språk, begreper og utholdenhetsferdigheter fremmer barns læring
- Sosial coaching stryker barns empati og sosiale ferdigheter
- Emosjons coaching gir bedre emosjonelle ferdigheter, empati og selvregulering
- Positiv oppmerksomhet, oppmuntring, ros og annerkjennelse
- Belønninger og feiringer
- Positiv grensesetting
- Overse uønsket oppførsel
- Reguleringsstøtte via tenkepause
- Naturlige arrangerte konsekvenser
- Lære barn å løse problemer og regulere følelser
- Vennskap og konflikter mellom barn
- Kontrollere vanskelige tanker (voksne)
- Tenkepause ved stress og sinne (voksne)
- Problemløsning mellom voksne (voksen)
- Samarbeid med ansatte i skole, SFO og barnehage om å forebygge problemer (voksne)
Se også
De Utrolige Årene (DUÅ) skole
De Utrolige Årene (universal)
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
- Selektivt og indikativt forebyggende tiltak
- Behandlingstiltak
Foreldre til barn i førskolealder (3-6 år) og barn i skolealder (6-12år) som er i risiko for eller har utviklet atferdsvansker. Foreldre til barn med ADHD-vansker. Foreldre i familier i risiko for eller med utviklede samspillsvansker.
Gruppemøtene består av en kombinasjon av refleksjon og diskusjoner, samt praktisk øvelser i konkrete foreldreferdigheter. Det brukes standardiserte videoklipp av foreldre-barn samspill, som utgangspunkt for refleksjon og diskusjon. De praktiske øvelsene gir ferdighetstrening underveis. Erfaringene foreldre får i å innta ulike roller brukes som utgangspunkt for refleksjoner i foreldregruppen. Foreldrene får ukentlige hjemmeoppgaver hvor de prøver ut og gjør seg erfaringer med de ulike virkemidlene som læres i gruppen.
Foreldrene ringes opp mellom hvert gruppemøte og gruppelederne gir støtte, bidrar i problemløsning og motiverer foreldrene til å jobbe med hjemmeaktivitetene.
Gjennom gruppeforløpet leser foreldrene ukentlig kapitler i læreboken De Utrolige Årene – en foreldreveileder for deg med barn mellom 3-8 år (Webster-Stratton, 2020). Temaene som drøftes i gruppemøtene samsvarer med kapitlene i boken. Boken finnes også som lydbok.
Foreldreintervju gjennomføres før gruppestart. Foreldrene fyller ut Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) før og etter gruppedeltagelse. Det gjøres for å vurdere omfang av familiens utfordringer, samt å kartlegge utviklingen i løpet av gruppeforløpet.
Barna er ikke direkte involvert i foreldreveiledningen. En modell for hvordan ivareta barns rett til informasjon og medvirkning når foreldre går i foreldreveiledning, er under utarbeidelse.
Det tas videoopptak fra alle foreldregruppemøtene hvor gruppeledernes ferdigheter er i fokus, dette etter samtykke fra familiene. Opptakene benyttes som veiledningsgrunnlag for gruppelederne.
DUÅs foreldreprogram 3-6 år og 6-12 år er utviklet for familier hvor barnet er i risiko for- eller har utviklet atferdsvansker, har ADHD vansker eller lignende problematikk, samt for familier med samspillsvansker.
Foreldrene må sikres en hverdag som gir dem anledning til å tilbringe tilstrekkelig tid sammen med barna sine i løpet av gruppeforløpet. Det er for å kunne arbeide målrettet med samspill og gode foreldreferdigheter. Dersom barnets hovedproblem er angst eller depresjon bør ikke dette programmet være førstevalget.
Samspillsteori («Coercion theory»; Patterson, 1982) om hvordan negative foreldrestrategier opprettholder og forsterker atferdsproblemer (Patterson et al., 1992).
Banduras sosiale læringsteori ang modell- og observasjonslæring og ang mestringsforventning/ «self-efficacy» (Bandura, 1986).
Bowlbys og Ainsworths tilknytnings- og relasjonsteorier (Ainsworth et al., 1974; Bowlby, 1980).
Piagets teorier om barns kognitive utvikling og interaktive læringsmetoder (Piaget & Inhelder, 1962)
Belskys teori om barns ulike mottagelighet for miljøpåvirkninger og barns hjerneutvikling (Belsky, 2005)
Kognitive strategier for å takle sinne og negative tanker (Beck, 1979; D’Zurilla & Neuza, 1982)
De Utrolige Årenes foreldreprogram for barn i alderen 3-12 år tilbys som:
- Behandling: I barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker
- Forebygging på selektivt og indikert nivå, i kommunale tjenester som tilbyr foreldreveiledning; eksempelvis ulike typer familiesenter og barneverntjenester.
Rekruttering til foreldreveiledningsprogrammet skjer på ulikt vis, avhengig av hvilken instans/tjeneste som tilbyr programmet. DUÅ som behandling i barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk kreves henvisning fra lege eller barnevern.
I kommunale instanser/tjenester i Norge er henvisning avhengig av kommunens praksis på dette området. Noen kommuner krever en henvisning fra andre kommunale tjenester. I andre kommuner kan foreldre henvende seg direkte og be om tilbudet, eksempelvis i helsestasjon, familiesentra, og lignende.
For å bli foreldreveileder/DUÅ gruppeleder i DUÅs foreldreprogram må man gjennomføre en 3-dagers (21 timer) kvalifiserende workshop/gruppelederopplæring. Forkunnskaper for deltakelse på workshop/gruppelederopplæring er minimum bachelor i helse-, sosial- eller psykologi/pedagogiske fag.
Gruppelederopplæringen vektlegger ferdighetstrening med fokus på utvikling som foreldregruppeleder. Dette omfatter evne til å etablere gode relasjoner med foreldre/foresatte og lede gruppediskusjoner på en inkluderende måte som stimulerer til konkret læring. Det omfatter også bruk av programmets ulike elementer som videovignetter, gruppediskusjoner og bruk av rollespill/øvelser, samt forståelse av programmets teori/kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter.
Samlet sett er dette sentrale elementer i den samarbeidende stilen som kjennetegner DUÅs terapeutiske holdning. Etter fullført workshop/gruppelederopplæring er fagpersoner kvalifisert til å drive egne grupper for foreldre/foresatte i sin tjeneste. Det kan gjøres enten på forebyggende selektivt og indikativt nivå eller behandlingsnivå.
Gruppelederne følger et forsterket veiledningstilbud de tre første gruppeforløpene. Deretter deltar de regelmessig på veiledning så lenge en er en aktiv gruppeleder i et De Utrolige Årene program.
Før en kommune kan implementere og delta på gruppeveilederopplæring i DUÅ-programmene 3-6 år og 6-12 år, må det foreligge en skriftlig samarbeidsavtale. Den handler om implementering mellom det enkelte arbeidssted (tjeneste/organisasjon) og DUÅ-Norge v/ nærmeste regionale kunnskapssenter (RKBU/RBUP). Denne avtalen skal sikre en bærekraftig implementering. Den skal også sikre at tjenestene/organisasjonene som ønsker å tilby DUÅ-foreldreveiledning er kvalifisert og klare til implementering i henhold til de kravene som stilles i søknadsskjema om implementering av programmene.
Les mer om implementering og søknad (ekstern side)
Det kreves minimum to ansatte for å drive DUÅ-foreldreveiledning i en tjeneste. Det anbefales samtidig at organisasjonen lærer opp minimum tre gruppeledere for å sikre robusthet i forhold til sykdom, turn-over, permisjoner, og lignende.
I opplærings- og oppstartsfasen beregnes 30 prosent stilling i periodene foreldregruppene driftes. Etter hvert som gruppelederen får erfaring kan denne tiden reduseres noe, men minimum 20 % arbeidstid/stillingsressurs forutsettes.
Løpende driftsutgifter dekkes av tjenestene selv, herunder løpende utgifter til bøker til foreldrene, evt. reisestøtte til foreldre og enkel bevertning i gruppemøtene. I tillegg kreves det utstyr for videoopptak til bruk i veiledning. Ved oppstart første foreldregruppeforløp mottar tjenestene en oppstartspakke med materiell, inkludert manualsett og et gruppesett med bøker til foreldrene.
Kostnader forbundet med opplæring, materiale og veiledning er dekket via årlig tilskudd fra Helsedirektoratet til de regionale kunnskapssentrene RKBU/RBUP. Tjenestene må selv dekke reiser og opphold i forbindelse med opplæring og veiledning, samt driftsutgifter og tidsbruk til fagpersoner i tjenestene. Siden de regionale kunnskapssentrene er organisert noe ulikt, vil regionale forskjeller på kostnader kunne forekomme.
Mer informasjon om organisering RKBU/RBUP og kostander, kontaktinfo (ekstern side).
Ungsinn
Hukkelberg, S., & Torsheim, T. (2020). De Utrolige Årene (DUÅ): Foreldreprogram for Førskolebarn (3-6 år) og Skolebarn (6-12 år) Ungsinn, 2. utg. Retrieved from https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/de-utrolige-arene-dua-foreldreprogram-for-forskolebarn-3-6-ar-og-skolebarn-6-12-ar/
Norsk RCT studie
Larsson, B., Fossum, S., Clifford, G., Drugli, M. B., Handegård, B. H., & Mørch, W. T. (2009). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children: Results of a randomized controlled trial. European Child and Adolescent Psychiatry, 18(1), 42-52. https://doi.org/10.1007/s00787-008-0702-z
Oppfølgingsstudie 5-6 år etter intervensjon
Drugli, M. B., Larsson, B., Fossum, S., & Mørch, W. T. (2010). Five- to six-year outcome and its prediction for children with ODD/CD treated with parent training. Journal of child psychology and psychiatry, 51(5), 559-566. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2009.02178.x
Svensk studie
Axberg, U., & Broberg, A. G. (2012). Evaluation of “The incredible years” in Sweden: The transferability of an American parent-training program to Sweden. Scandinavian Journal of Psychology, 53(3), 224–232. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2012.00955.x
Finsk RCT
Karjalainen, P., Kiviruusu, O., Aronen, E. T., & Santalahti, P. (2019). Group-based parenting program to improve parenting and children’s behavioral problems in families using special services: A randomized controlled trial in a real-life setting. Children and Youth Services Review, 96, 420–429. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.12.004
Programutvikler
Webster-Stratton, C., Bywater, T. (2019) The Incredible Years®series: An internationally evidenced multi-modal approach to enhancing child outcomes. I: B. Fiese, M.Whisman, M.Celano, K. Deater-Dackard og E. Jouriles (red), APA Handbook of Contemporary Family Psychology.
Programmets mentorer og stabsansatte ved de fire kunnskapssentrene RKBU/RBUP