Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Child-Parent Psychotherapy (CPP)

CPP er en relasjonsbasert og traumeinformert behandlingsmetode for sped- og førskolebarn som viser symptomer på traume, eller er i risiko for utvikling av psykiske lidelser på bakgrunn av opplevde traumer.

Behandlingen rettes mot barn og deres omsorgsgivere og tilbys hovedsakelig i spesialisthelsetjenesten (BUP). Formålet med CPP er å styrke relasjonen mellom barn og omsorgsperson, og at omsorgspersonen i økende grad skal bli i stand til å forstå barnets atferd, hjelpe barnet med å regulere følelser og å støtte barnet tilbake til normalutvikling.

Innhold i programmet

Gjennom CPP jobber man med å styrke relasjonen mellom barnet og barnets omsorgsperson. Målet er at barnet skal utvikle eller gjenvinne trygghet i relasjonen til omsorgsgiver, slik at samspillet mellom omsorgsgiver og barn kan fremme barnets naturlige utvikling. Gjennom å utforske og forstå hvordan barnets erfaringer kommer til uttrykk gjennom atferd og lek, dannes grunnlaget for å finne gode måter å bearbeide traumeerfaringer og støtte barnets normalutvikling.

Temaområder

I programmet kan man jobbe med​:

  • Gjenvinne trygghet i relasjonen til omsorgsgiver
  • Utforske og forstå hvordan barnets erfaringer kommer til uttrykk
  • Danne gode måter å bearbeide traumeerfaringene
  • Forstå hvordan man kan støtte barnets normalutvikling

Praktisk og teoretisk informasjon om programmet

Indikativt nivå

Behandlingstilbudet er rettet mot barna og deres primære omsorgsgivere - foreldre, fosterforeldre, beredskapsforeldre. Dette gjelder også ved etablering av nye relasjoner ved flytting eller tilbakeføring.

I CPP foregår hoveddelen av behandlingen med barn og omsorgsperson sammen.

Forberedelsesfase

CPP behandlingen starter med en grundig forberedelsesfase med mål om å skape en felles forståelse av barnet og relasjonen.

Arenaer

Behandlingen kan gjennomføres på ulike arenaer, også i hjemmet (er gjennomførbar i poliklinikker, på hjemmebesøk eller på institusjoner der familier skal bo over lengre tid).

Kartlegging

Man gjennomfører grundig kartlegging av foreldre/barn/familie ved oppstart av behandling («forberedelsesfasen»). Dette innebærer blant annet:

  • Grunnutredning i henhold til retningslinjer/anbefalinger​
  • Spesifikk traumekartlegging, barn og voksen
  • Den voksnes psykiske helse

Avklaring av fokus for terapien er også en del av forberedelsesfasen.

Video benyttes av terapeutene i opplærings-/veiledningsøyemed og for kvalitetssikring av behandlingen.

Behandlingen foregår (gjerne) ukentlig over en periode, og CPP åpner for langvarig oppfølging hvis nødvendig.

Behandlingsmodellen bygger på tilknytningsteori, og integrerer psykodynamisk-, utviklings-, traume-, sosial lærings- og kognitiv atferdsteori. Kontekstuelle faktorer som kulturelle normer og sosioøkonomiske belastninger inngår også i forståelsesrammen.

Metoden tilbys for det meste i BUP, men også ved andre tjenestesteder som tilbyr behandling som kan gå over lengre tid, for eksempel barnevernsinstitusjoner, barnehus, etc. Metoden kan benyttes av terapeuter som følger opp foreldre og barn 0-6/7 år over tid.

I de fleste tilfeller tilbys CPP på BUP (trenger henvisning).

CPP er en videreutdanning innen psykoterapi, som tilbys ved RBup, som eneste sted i Norge. Grunnutdanning innen helsefag, barnevern eller sosialfag kreves. Kandidater som ikke har terapi som del av sin ordinære grunnutdanning må helst ha en mastergrad eller tilsvarende som påbygning.

For å bli CPP-terapeut må du ha gjennomført CPP videreutdanning ved R-Bup over tre semestere.

Se informasjon om CPP videreutdanning på r-bup.no

Det anbefales å være flere deltakere fra samme arbeidssted. Det er behov for et egnet rom til barn samt noe lekemateriell.