Bufferkurs
Målsetning for programmet er å få innsikt i hvilke hverdagsvaner som er viktige i parforholdet for å kunne unngå fastlåste konflikter og hjelpe par med å håndtere vanskelige samtaler på en mer hensiktsmessig måte.
Innhold i programmet
I programmet jobber man med å gi parene innsikt i hvilke hverdagsvaner som er viktige for å bygge en solid grunnmur i parforholdet, slik at de lettere unngår fastlåste konflikter og kan tåle de ulikheter og uenigheter som er uunngåelige i ethvert parforhold.
Videre gis parene verktøy for å håndtere vanskelige samtaler om betente temaer på en mer hensiktsmessig måte, slik at de kan omforme fastlåste konflikter til håndterbare ulikheter og skape nærhet fremfor avstand. I forlengelsen av dette lærer parene også om hvordan de kan reparere brister i tilknytningen seg imellom på en god måte.
Temaområder
- Hvordan bygge gode, varige parforhold
- Hvordan gi uttrykk for og ta imot følelser
- Innsikt i eget konfliktmønster
- Hensiktsmessig og nærhetsskapende konflikthåndtering
- Reparasjon/forsoning
Praktisk og teoretisk informasjon om programmet
Universelt
Par som har vært sammen lenge nok til å se gjentagende konfliktmønster
Kursets oppbygging veksler mellom plenumssesjoner der kursholder fremlegger relevant teoretisk bakgrunnsstoff på en lettfattelig måte samt introduserer neste øvelse, og parvise øvelser. Deltagelse krever ingen formell forhåndsscreening, men det anbefales ikke å inkludere par med voldsproblematikk og par som ikke er sikre på om de ønsker å fortsette å være sammen.
I en klinisk setting (for eksempel ved et familievernkontor) anbefales det å være maks tre par per kursholder, i en undervisningssetting (for eksempel som et lavterskeltiltak i en kommune) kan det være flere. Kurset har et stort innslag av praktisk øvelse, og kursholderne bistår parene under øvelsene.
Plenumssesjonene baserer seg først og fremst på teksten i kursheftet som alle parene får utdelt, men mange kursholdere benytter også andre medier for å formidle det teoretiske stoffet (for eksempel finnes det en serie med korte videosnutter som presenterer tematikken i kurset, utviklet av Folk Om).
Kurset holdes enten over fem dager/kvelder a 2,5 til 3 timer per gang, eller som helgekurs (2 ganger 7 timer).
Programmet bør ikke tilbys par med voldsproblematikk eller par som er meget usikre på om de vil fortsette sammen delta på kurset.
Det er også en forutsetning at parets konfliktnivå ikke er så høyt at det å sitte sammen og jobbe med øvelser relatert til eget parforhold i noen timer av gangen ikke lar seg gjennomføre.
Kursheftet finnes så langt kun på norsk, så parene bør ha et minimum av norskkunnskaper.
I hovedsak emosjonsfokusert parterapi og John Gottmans samlivsforskning.
- Helsestasjonen
- Familievernet
- Barnevernet
- Frivillige organisasjoner
- Trossamfunn
Praksis de fleste steder der kurset holdes per i dag, er at parene selv melder sin interesse. En kort screening kan med fordel gjøres, men utover punktene nevnt i «forutsetninger for at programmet kan tas i bruk», er det ingen grupper av par som ikke bør rekrutteres.
Kurslederkurset holdes internt i familievernet for ansatte i denne tjenesten. For kursledere som tilhører andre tjenester tilbys et to dagers kurslederkurs i privat regi.
Det er ingen formell sertifiseringsordning, men det anbefales at minst en av kursholderne har gjennomført kurslederkurs. Kursholderne bør også ha relevant høyskole- eller universitetsutdanning (for eksempel klinisk sosionom, familieterapeut, psykolog) og erfaring med pararbeid fra før av.
Det kreves minimum èn kursholder, men det er en fordel å være to.
I tillegg må kursmateriell (to kurshefter og en bufferkortstokk per par) kjøpes direkte av administrasjonen bak kurset når det skal gjennomføres kurs.
Innad i familievernet gjennomføres kurslederopplæringen gratis. Deltagelse på privat kurslederkurs koster kr 6000 per person (det gis kr 1000 i rabatt per person dersom flere fra samme arbeidssted er påmeldt samtidig). Kursmateriell til parkurs koster kr 500 per par. Kurslederhefte til kursledere koster kr 370
Det ble i 2014 gjennomført en hovedoppgavestudie (spørreundersøkelse) av deltagernes erfaringer med kurset, utført av to psykologstudenter. Denne viste at kursdeltagerne opplevde kurset som nyttig.