Bufdirs film for rekruttering av fosterhjem vant Gullfisken 2019 på lørdag. Dermed kan gutten med matboksen fortsette å spre det viktige budskapet om behovet for fosterhjem.

Kulturminister Abid Raja tar selfie med prisvinnerne fra Bufdir, Bufetat og Kitchen

​​– Vi er stolte og glade for å ha vunnet. Siden prisen blir avgjort ved avstemning i folket, er det tydelig at vi har truffet en nerve og rørt ved noe viktig, sier direktør Mari Trommald.

Det var kulturminister Abid Raja som overrakte Gullfisken-statuetten til vinnerne som var tilstede fra Bufdir, Bufetat og Kitchen.

– Filmen selger ikke et produkt, men den skal få folk til å tenke over om de har plass til én til. At en slik utradisjonell film vinner, viser hvor viktig saken er, legger hun til.

Filmen «Den tomme matboksen» ble laget av byrået Kitchen i 2017 som en hjerteåpner for å rekruttere flere fosterhjem, og med særlig søkelys på rekruttering i barnas nettverk og nærmiljø. Den skulle opprinnelig brukes på Facebook i Norge, men gikk raskt viralt også utover Norges grenser, og er nå sett av over 600 millioner verden over.

Lørdag vant den Gullfisken i konkurranse med 11 andre månedsvinnere, som beste reklamefilm for 2019.

– Det er all grunn til å gratulere våre flinke medarbeidere både i Bufdir, Bufetat og Kitchen. Men den største vinneren er alle de barna og ungdommene som trenger fosterhjem. Nå får de større mulighet til å få et trygt og godt hjem å vokse opp i, sier Trommald.​

Filmen ble vist på TV første gang juli 2019.

Premien er reklametid i TV2s kanaler til en verdi av 1 million kroner.

Linn fra Bufdir blir intervjuet om prisen
Kommunikasjonsrådgiver Lin Bull-Valen har samarbeidet tett med Kitchen, og tok i mot prisen på vegne av Bufdir.