Hva sier loven?
Alle arbeidsgivere i Norge har en plikt til å jobbe aktivt, målrettet og planmessig for å skape mer likestilling og hindre diskriminering på arbeidsplassen. Helt konkret betyr det at dere skal iverksette tiltak og jobbe forebyggende for økt likestilling, selv om dere ikke kjenner til at noen diskrimineres. Arbeidet skal også dokumenteres og redegjøres for. Pliktene varierer mellom offentlige-, og store og små private virksomheter.
Likestilling
I likestillings- og diskrimineringsloven § 1 defineres likestilling som lik verdi, like muligheter og like rettigheter. Videre slår loven fast at tilgjengelighet og tilrettelegging er en forutsetning for likestilling.
Diskriminering
Likestillings- og diskrimineringsloven lister opp en rekke forhold som det er ulovlig å diskriminere noen på grunn av. For at noe skal være diskriminering etter loven, må det ha sammenheng med et eller flere slike "diskrimineringsgrunnlag". De ulike diskrimineringsgrunnlagene er
- kjønn
- graviditet
- permisjon ved fødsel eller adopsjon
- omsorgsoppgaver
- etnisitet, religion, livssyn
- funksjonsnedsettelse
- seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk
- alder - men dette grunnlaget har dere ikke plikt til å jobbe med i ARP
Ikke all forskjellsbehandling er diskriminering. Diskriminering er når noen, enten direkte eller indirekte, blir behandlet dårligere eller settes i en dårligere posisjon på grunn av et av forholdene over, uten at det er saklig, nødvendig og forholdsmessig.
I tillegg til å jobbe aktivt for å fremme likestilling og hindre diskriminering, har arbeidsgivere også plikter til å jobbe for å hindre trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold, og forebygge trakassering og seksuell trakassering.
Kjønn omfatter her forskjellsbehandling mellom kvinner og menn.
Graviditet handler ikke bare om selve graviditeten, men også forhold rundt graviditet og fødsel. Graviditet omfatter også svangerskapspermisjon, omsorgspermisjon og fødselspermisjon.
Amming er også «graviditet» i lovens forstand. Dette omfatter både faktisk amming og rettigheter som utløses på grunn av amming, som for eksempel rett til ammefri.
Graviditet omfatter også antatt og fremtidig graviditet.
Permisjon ved fødsel og adopsjon er permisjon som er forbeholdt hver av foreldrene etter folketrygdloven § 14-12 første ledd.
Omsorgsoppgaver handler om omsorgsoppgaver for små barn og nødvendig omsorg for større barn, gamle foreldre, samboer, ektefelle eller partner med omsorgsbehov.
Omsorgsoppgavene må være knyttet til personer i nær familie (inkludert fosterbarn).
Etnisitet omfatter blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.
Religion referer her til personer som praktiserer eller følger en bestemt religion.
Livssyn refererer til etiske og filosofiske tilnærminger til livet som fører med seg noen bestemte verdier, menneskesyn og virkelighetsforståelser.
Funksjonsnedsettelse handler om tap av eller skade på en kroppsdel eller i kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns- eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon eller nedsatt intellektuell funksjon. Som funksjonsnedsettelse regnes også i noen tilfeller psykiske lidelser, allergi, overvekt og rusavhengighet.
Seksuell orientering handler både om seksuell legning og om seksuell praksi (for eksempel forskjellsbehandling mellom homofile og heterofile samboere). Seksuell orientering handler altså om hvilket kjønn en persons kjærlighet og seksualitet er rettet mot, enten det er personer av et annet kjønn eller av samme kjønn.
Kjønnsidentitet handler om en persons selvopplevde kjønn. Kjønnsidentitet trenger ikke å samsvare med personens biologiske kjønn.
Kjønnsuttrykk handler om hvordan en person uttrykker kjønn gjennom for eksempel oppførsel, klær, utseende og språk.
Diskrimineringsgrunnlagene kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk omfatter transpersoner og personer med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling / interkjønnpersoner.
Sammensatt diskriminering er diskriminering som skjer basert på flere eller er en kombinasjon av flere diskrimineringsgrunnlag. En person kan for eksempel oppleve diskriming både på grunn av kjønn og på grunn av etnisitet, eller fordi kjønn og etnisitet virker inn på en situasjon samtidig.
Eksempel på sammensatt diskriminering kan være at en kvinne som bruker hijab ikke innkalles til jobbintervju, selv om hun er like godt kvalifisert som de andre søkerne som kalles inn.
Direkte diskriminering er at en person blir, har blitt eller ville blitt behandlet dårligere enn andre på grunn av et av grunnlagene som er nevnt over. For eksempel at:
- Arbeidsgiver trekker tilbake tilbudet om forfremmelse når kvinnen blir gravid.
- En med utenlandsklingende navn ikke kalles inn til jobbintervju, selv om personen er like kvalifisert som de som kalles inn.
Indirekte diskriminering er når tilsynelatende nøytrale regler, krav, praksis osv. stiller en ansatt eller søker dårligere på grunn av et av grunnlagene nevnt over. Det kan for eksempel være:
- Krav til norskkunnskaper til en stilling der det ikke er nødvendig.
- Forbud mot parkering ved arbeidsplassen (kan skape utfordringer for bevegelseshemmede).
Trakassering er handlinger eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Å la være å handle (unnlatelser) kan også være trakassering. Eksempler på trakassering er:
- Handlinger og ytringer: Fysisk plaging, trusler, vold, krenkende rop, telefoner, SMS, brev eller e-post med nedsettende innhold.
- Unnlatelser (å la være å handle): Utfrysing eller andre former for sosial utstøting.
Seksuell trakassering er enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. Eksempler på seksuell trakassering er:
- Fysisk: Klåing, klemme seg inntil, kysse.
- Verbal: Seksuelle hentydninger eller forslag, kommentarer om kropp eller utseende.
- Ikke-verbal og uten fysisk kontakt: Nærgående blikk, kroppsbevegelser, blotting eller lignende.
Husk at en handling kan være trakassering eller seksuell trakassering, selv om det ikke var hensikten bak. Det holder at det er virkningen av handlingen.
Kjønnsbasert vold er vold som er rettet mot en kvinne fordi hun er kvinne, eller vold som i uforholdsmessig stor grad rammer kvinner. Kjønnsbasert vold er også vold som rammer menn, gutter, transpersoner og interkjønnede personer som har uklare kjønnskarakteristika, eller vold som utøves på grunn av en persons kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.
Kunnskap og statistikk om likestilling og diskriminering i arbeidslivet
Bufdir har egne statistikk- og analysesider med oppdaterte tall og kunnskap om likestilling og diskriminering i arbeidslivet. Her finner du informasjon om:
Kjønn, gravidetet, foreldrepermisjon og omsorgsarbeid (statistikk og analyse).
Etnisitet, religion og livssyn (statistikk og analyse).
Funksjonsnedsettelse (statistikk og analyse).
Seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (statistikk og analyse).
Arbeidsgivere
Aktivitets- og redegjørelsesplikten gjelder for alle arbeidsgivere. Hvilke krav som stilles til arbeidsgiver varierer, avhengig av om dere er en
- offentlige virksomhet
- privat virksomhet med flere enn 50 ansatte
- privat virksomhet med mellom 20 og 50 ansatte
- privat virksomhet med færre enn 20 ansatte
Dersom antallet ansatte varierer gjennom året, skal dere ta utgangspunkt i et gjennomsnitt av regnskapsåret for å definere hvilke gruppe dere hører til.
Med arbeidsgivere i private virksomheter menes arbeidsgivere som juridisk person i private virksomheter og selskaper og foretak uavhengig av ansvarsform, samt private organisasjoner.
Med arbeidsgivere i offentlige virksomheter menes arbeidsgivere i stat, kommune og fylkeskommune, arbeidsgivere i statlige, fylkeskommunale og kommunale virksomheter og arbeidsgivere i andre «offentligrettslige organer» (som for eksempel helseforetakene, Innovasjon Norge og Enova SF).
Styret i akseselskaper og almennaksjeselskaper
Styret i aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper skal sørge for at plikten til aktivt likestillingsarbeid og plikten til å redegjøre for dette oppfylles i samsvar med likestillings- og diskrimineringsloven og regnskapsloven.
Styret i aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper skal sørge for at virksomheten jobber aktivt med likestilling og redegjør for arbeidet. Styret skal behandle redegjørelsen minst en gang hvert år. Det er viktig at behandlingen i styret ikke i realiteten blir en etterhåndsbehandling av noe administrasjonen allerede har bestemt.
Styremedlemmene og daglig leder kan også kreve at styret skal behandle andre saker som handler om det aktive likestillingsarbeidet.
Representante for de ansatte
Offentlige og større private arbeidsgivere skal samarbeide med representanter for de ansatte i likestillingsarbeidet. For mindre private virksomheter er det ikke et krav, men en anbefaling.
Offentlige myndigheter har flere plikter
Offentlige myndigheter har en egen plikt til å jobbe med likestilling og diskriminering i selve arbeidet de gjør, og tjenestene de yter. Det kan du lese mer om i veilederen aktivitets- og redegjørelsesplikten for offentlige myndigheter.
Med «offentlige myndigheter» menes
- stat, kommune og fylkeskommune
- forvaltningsorganer som er en del av stat, kommune og fylkeskommune, og som utøver offentlig myndighet
- statsforetak eller statlige aksjeselskaper, så langt de utøver offentlig myndighet
- private rettssubjekter som utøver offentlig myndighet, for eksempel privatskoler og private helseklinikker
Det er Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) som følger opp aktivitets- og redegjørelsesplikten. LDO kan blant annet:
- Veilede og gi råd om aktivitets- og redegjørelsesplikten, likestilling og diskriminering.
- Be om å få se redegjørelser eller dokumentasjon på at arbeidsgiver har jobbet med likestilling og diskriminering.
- Komme med råd og forslag til forbedringer.
- Be arbeidsgiver supplere eller korrigere en mangelfull likestillingsredegjørelse.
- Komme på oppfølgingsbesøk til virksomheten.
Dersom ombudet mener at virksomheten ikke overholder plikten sin, kan de klage arbeidsgiveren inn for Diskrimineringsnemnda. Nemnda kan pålegge arbeidsgiveren å redegjøre i tråd med loven, og de kan fatte vedtak om tvangsmulkt.
Hva er tvangsmulkt?
Tvangsmulkt er et pengebeløp virksomhetene kan bli pålagt å betale hvis de ikke redegjør for likestillingsarbeidet i tråd med loven. Formålet med tvangsmulkten er at den ansvarlige skal få en økonomisk motivasjon for å etterleve kravene. Tvangsmulkt er ikke straff, og det skal alltid være mulig for den ansvarlige å unngå tvangsmulkten.