Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

TØI med kartleggingsverktøy for universell utforming av kollektivtransport

Illustrasjonsbilde av et tog
Marius Ltu, iStock Photo
Forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har utviklet et kartleggingsverktøy for å vurdere status på universell utforming i persontransport. Kartleggeren skal bidra til å identifisere barrierer og forbedre tilgjengeligheten for personer med ulike behov – på alle typer kollektive transportmiddel.

Forskere ved TØI har gjennom flere prosjekter arbeidet med universell utforming i transportsektoren. Et result av dette er kartleggingsverktøyet som er ment for å kartlegge status på universell utforming i ulike deler av transportkjeden. Det hører til et opplæringskurs TØI arrangerer på bestilling for fylkeskommuner, kommuner, kollektivselskap og andre transportaktører, men det kan også brukes separat.

Kartleggingsverktøyet som er laget for å vurdere status på universell utforming på en gitt transportstrekning, skal ikke erstatte standarder eller tekniske forskrifter. Det tar utgangspunkt i hvilke mangler som oftest har blitt rapportert i studier hvor man ser på barrierer for personer med ulike typer behov når det gjelder reiser og transport.

Hoveddelen av dokumentet består av sjekklister med tilhørende bildeforklaringer. Bildene illustrerer som oftest gode løsninger når det gjelder det konkrete sjekkpunktet, men noen bilder er også tatt med for å vise eksempler på uheldige og uønskete løsninger. Kartleggeren er tiltenkt bruk på alle typer kollektive transportmiddel – både buss, t-bane, trikk, båt og fly.

Sjekklisten tar for seg ulike typer tiltak som må følges opp for å gjøre persontransport tilgjengelig for så mange som mulig.

Sjekkliste for universell utforming av persontransport

Sjekklisten er organisert rundt sju ulike typer tiltak:

  1. Fysisk utforming
    Fysisk utforming av blant annet sitteplass, overflater, størrelse på og plass for rullestol, betjeningspaneler, perronger, overganger mellom transportmiddel og perrong/ holdeplass, gangvei og orienteringspunkter.

  2. Drift- og vedlikehold
    Drift av det fysiske miljøet for å opprettholde de positive effektene av god fysisk design. Det kan for eksempel være å fjerne grus, snø eller is fra ledelinjer og gangbane.

  3. Tilgjengelig informasjon
    Utforming av informasjon tilpasset brukerne. Det kan være visuelt med symboler eller skrift eller auditivt med lyd. Informasjon inkluderer også informasjon om de andre tiltakene. Det kan for eksempel være om merking av matvarer eller hvor det finnes toaletter.

  4. Dekke grunnleggende behov
    Essensielle tiltak skal dekke våre grunnleggende behov. Det kan for eksempel være å kunne gå på toalettet ved behov. Det kan også være tilgang til mat og drikke.

  5. Sensoriske tiltak
    Sensoriske tiltak tar for seg belysning, luft, temperatur og støy.

  6. Organisatoriske tiltak
    Organisatoriske tiltak handler om organisering av transportsystemet. Eksempler her kan være rutetilbud og hvordan dette er lagt opp.

  7. Interaksjon
    Dette handler både om sosial interaksjon mellom mennesker, som personell og andre reisende, men også mellom menneske og maskin.

Se kartleggingsverktøy for transport (PDF-fil).

Kartleggingsverktøyet/veilederen er kvalitetssikret i en lang rekke organisasjoner for ulike typer funksjonsnedset­telser. Prosjektet er finansiert av Bufdir.

Se intervju med prosjektleder i TØI Anja Fleten om verktøyet på forskning.no