Offentlige toaletter – viktig for samfunnsdeltakelse
Nyhetsbrev om universell utforming oktober 2023
Manglende toalettfasiliteter i kollektivtransporten begrenser livskvaliteten for mange, særlig personer med fordøyelses- eller urinveissykdommer som ikke får dekket reisebehovene sine eller deltakelse i samfunnet på lik linje med andre.
Det finnes regler for hvordan et HC-toalett skal utformes og at det skal være HC-vennlig toalett hvis toalett finnes, men det finnes ikke regler for at det skal være toalett som sådan tilgjengelig i det offentlige rom. Mens friske mennesker har behov for å late vannet hver annen time i snitt, har personer med fordøyelsesproblemer hyppigere behov for dette.
Diskriminering å stenge busstoalett
Høsten 2021 innførte busselskapet AtB i Trondheimsregionen forbud mot bruk av toaletter på langdistansebusser mens bussen kjører. Når en passasjerer skulle på toalettet, måtte de først be sjåføren om å stanse bussen. Først når passasjeren var ferdig på toalettet, kunne bussen fortsette kjøreturen. Dette ble gjort av hensyn til sikkerheten for passasjerene, ifølge AtB. Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer klaget praksisen inn til Diskrimineringsnemnda, og en enstemmig nemnd slo fast at toalett ikke kan stenges på langdistansebusser og at praksisen var diskriminerende.
Selskapet måtte holde toalettene åpne under kjøring. Det ble det gjort forskriftendringer slik at eksisterende toalett kan holde åpne under kjøring. Det ble likevel ikke noe krav om at det skal være toalett. Det ble også kjent at busselskapet Brakar i Buskerud-regionen hadde bestilt nye busser for strekningen Kongsberg- Geilo, en rute på omtrent 3,5 times varighet, uten toalettfasiliteter. Dette er noe av bakteppet for undersøkelsen gjennomført av Transportøkonomisk Institutt (TØI).
Les om forskriftsendringen på magetarm.no
Velger egen bil framfor kollektivtransport
Gjennom intervjuer med personer med ekstra behov for toalett-tilgang har TØI undersøkt hvordan sykdom og toalettfasiliteter preger livene deres på både feriereiser og hverdagsreiser. Resultatene viser at båt og tog oppleves som de beste kollektive transportløsningene. Her er det ofte toaletter. Buss/t-bane/bybane/trikk er svært problematiske da disse ikke har toalettfasiliteter på reisen eller (sjelden) på holdeplasser.
Dette fører til at flere velger å kjøre bil. I det offentlige rom er det særlig i byområder og rekreasjonsområder (strender, parker og lignende) det mangler toaletter. Mange gjør også store tilpasninger for å få hverdagen til å gå rundt, for eksempel å flytte, bytte arbeidsplass eller unngå en del vanlige aktiviteter. Noen isolerer seg og forlater nesten ikke hjemmet, ifølge undersøkelsen.
Faster før ferie
For personer med ekstra behov for tilgang til gode toaletter byr gjerne ferier og andre lengre reiser på mye planlegging med hensyn til tilgang på toaletter. Noen velger å unngå å spise eller å drikke før de skal ut på reise for å forsøke å redusere behovene for toalettbesøk. Mange av informantene rapporterte at det kreves mye planlegging før reiser. Planleggingen kan innebære alt fra å sjekke ut hvilke toalettfasiliteter som finnes, komme tidligere til flyplass for å rekke å besøke toalettet, planlegge hvordan reisen må legges opp for å ha tilgjengelig toaletter i alle reiseledd, ha med seg fullt skift og så videre i tilfelle uhell, planlegging av mat eller fasting i forkant av reisen.
Et gode for alle
De viktigste tiltakene for at personer med funksjonsnedsettelser knyttet til økt behov for toaletter som ble identifisert i undersøkelsen var:
- Tilgjengelige, åpne toaletter med god hygiene
- Toaletter med «hinderfri adkomst»
- For personer med stomi eller anal fistel er det viktig med vask i samme rom som toalettet
- Informasjon om og tydelig merking av toalettfasiliteter
- Kompetanseheving om sykdommer relatert til funksjonsnedsettelser med behov for tilgang til toaletter
TØI oppsummerer funnene i et nyhetsoppslag på nettsiden:
«Som de fleste tiltak i et universelt utformingsperspektiv vil også tilgjengelige toalettfasiliteter være et gode for alle.»
Undersøkelsen har vært finansiert av Bufdir. Den var den første undersøkelsen som inkluderte tilgang til toalett i et universelt utformingsperspektiv, viste litteraturgjennomgangen som var et ledd i studien. Tilgangen til trygge toalettfasiliteter er fundamentalt for alle mennesker og anerkjent av FN som en menneskerett, og FN har gjort 19. november verdens toalettdag.