Ta kurset
Kurset er gratis for alle som enten har en e-postadresse som viser tilknytning til en kommune, eller som er medlem av NKF. Kurset finner du på:
Tilsynet for universell utforming av IKT, som følger opp regelverket, mener at teksting av kommunestyremøter som hovedregel faller inn under unntaket i regelverket hvis det er en «uforholdsmessig byrde» for virksomheten å etterleve kravet. Automatisk teksting av slike møter kan godtas.
Såkalt forhåndsinnspilt video som publiseres skal ha et alternativt format til innholdet som kommer fram gjennom lyden, i henhold til forskrift om universell utforming av IKT. Dette betyr at videoen må være tekstet enten i selve videoen, eller at det er tilgjengelig via et tekstdokument i nærheten av videoen. Det er ikke krav til teksting av direktesendinger.
Hvis direktesendinger derimot blir liggende ute lenger enn 14 dager, er de å regne som «forhåndsinnspilt» og har krav til teksting. Dette har ført til at enkelte kommuner har slettet opptak av kommunestyremøter fordi de ikke har hatt ressurser til å tekste. For eksempel fortalte kommunikasjonssjef i Møre og Romsdal fylkeskommune, Inger Johanne Moene, til Sunnmørsposten oktober i fjor at fylkeskommunen ikke har et system for å kunne tekste, og måtte derfor fjerne opptakene fra møter etter 14 dager.
I et blogginnlegg på uubloggen (blogg for Tilsynet for universell utforming av IKT i Digitaliseringsdirektoratet) gjør seniorrådgiver Sigbjørn Råsberg i Digitaliseringsdirektoratet rede for tilsynets vurdering av krav til teksting av slike møter. Han peker på at selv om kravet om teksting av direktesendinger som blir liggende ute lenger enn 14, dager er klart nok, finnes det også et unntak fra kravet som kanskje ikke er like klart.
I forskrift om universell utforming av IKT-løsninger §1 heter det at:
«Forskriftens formål er å sikre universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske løsninger, for å fremme likeverdig samfunnsdeltakelse, bygge ned og hindre nye digitale barrierer og hindre diskriminering, uten at det medfører en uforholdsmessig stor byrde for virksomheten.»
Det er i det siste leddet at det åpnes for unntak for kravet hvis det blir en uforholdsmessig stor kostnad for virksomheten å følge kravet. Råsberg skriver at kommunestyremøter ofte er svært lange og det vil være svært kostbart for kommunene å tekste opptakene manuelt. Opptakene har også ofte svært få seere. Dette taler for at det er en «uforholdsmessig byrde» for kommunene å tekste dem.
Tilsynet har kommet fram til at selv om alle tilfeller skal vurderes for seg hva som er en «uforholdsmessig byrde», mener tilsynet at det her som hovedregel er snakk om «uforholdsmessig byrde» å tekste møtene manuelt i etterkant. Selv om det er viktig å få tilgang til hva som skjer i folkevalgte organ i et demokratisk samfunn, har tilsynet likevel kommet fram til at i de tilfellene hvor man ikke har kvalitetssikret manuell teksting, kan det som hovedregel aksepteres automatisk teksting selv om kvaliteten ikke er like god.
Råsberg peker på at dette er en generell regel for kommunestyremøter, som ikke uten videre kan overføres til andre typer opptak, for eksempel forelesninger ved universiteter og høyskoler. Hvis møtene også har saker som er av særlig prinsipiell og allmenn interesse, kan manuell kvalitetssikret teksting likevel være nødvendig.
I Tilsynets veiledning for hvordan man skal møte kravene i forskriften, er opptak av kommunestyremøter særskilt nevnt som unntak for krav om teksting, med ovennevnte presisering.
Se også «Notat om plikt til teksting av lange video- og lydopptak frå møte i folkevalde organ» (PDF)
Kurset er gratis for alle som enten har en e-postadresse som viser tilknytning til en kommune, eller som er medlem av NKF. Kurset finner du på: