Gå til hovedinnholdGå til hovedmeny

Universell utforming av digitale eksamener er mulig

Taster på PC
IstockPhoto
Hvordan skal en digital eksamen best tilrettelegges slik at alle uavhengig av funksjonsevne særlig knyttet til syn, kan få tilgang til oppgavene? Dette har bedriften MediaLT tatt tak i og har laget en ressurssamling for hvordan tilrettelegge for så mange som mulig.

En kontroll Tilsynet for universell utforming gjorde med den digitale eksamensløsningen til Universitetet i Bergen i 2021 avdekket feil i 8 av 11 undersøkte elementer, og endte med en dagbot på 150.000 kroner før universitetet fikk rettet alle feil. Denne og andre saker knyttet til digitale eksamener var bakgrunnen for en søknad om tilskudd til prosjekt fra MediaLT til Bufdir. Prosjektet er nå i avslutningsfasen og en ressurssamling som skal forsøke å løse en del utfordringer knyttet til digitale eksamener, er publisert.

Uklart hvem som har ansvaret for universell utforming

For å finne ut hvor skoen trykker når det gjelder digitale eksamensløsninger, ble personer som arbeider ved universitetet i Bergen (UiB) og NTNU intervjuet. Tilsynssaken ved universitetet ble brukt som case i prosjektet og i intervjuene med ansatte ved UiB. Deler av intervjuene satte søkelys på prosessen i tiden rundt og etter at UiB hadde tilsyn og ble ilagt en dagsbot. Ekstern leverandør av eksamensløsningen som UiB bruker, ble også intervjuet. Intervjuene avdekket at det var stor uenighet om hvem som egentlig hadde ansvaret for at eksamen ble universelt utformet. Noen pekte på eksamenskontoret, noen pekte på instituttene som laget oppgavene, og andre på IT-avdelingen som systemeier av løsningen.

I intervjuene kom det fram at det opplevdes krevende å få eksamensoppgaver innen realfag universelt utformet. Disse fagene bruker symboler og spesialtegn som ikke alltid fungerer med hjelpeteknologi. Det pekes imidlertid på at dette problemet ligger i hjelpemiddelteknologien og ikke i selve oppgaven.

Kunnskap- og ressurssamling

I tillegg til å intervjue ansatte om både egne erfaringer og tilbakemeldinger fra studenter, har prosjektgruppen også kontrollert eksamensoppgaver fra UiB. Prosjektgruppen kontrollerte oppgavene, og undersøkte i tillegg selve plattformen. Med kartleggingen ble en rekke svakheter oppdaget. På bakgrunn av feil som gikk igjen, har MediaLT utarbeidet en ressurssamling som er tilgjengelig på nett. Her gis det informasjon (noen ganger på kodenivå) om hvordan man lager alternative tekster til bilder, grafer og diagram mer tilgjengelig for flere, utfordringer med PDF-filer, hvordan man kan tilrettelegge dra-og-slipp-oppgaver bedre, hvordan avkryssingsoppgaver bør utformes, hvordan man håndterer interaktive bilder, med mer.

Positiv erfaring med tilsyn

Da tilsynet med UiBs eksamensløsning ble brukt som casestudium, ble det også i intervjudelen spurt om erfaringene med tilsynet. Da respondentene ble spurt om hvordan de opplevde tilsynsprosessen UiB hadde, svarte omtrent halvparten av respondentene at de var lite eller ikke involvert i prosessen. Av respondentene som var involvert, var det enighet om at universitetet handlet for sent, blant annet fordi de ikke visste hvordan utfallet av tilsynet skulle håndteres. De fleste informantene var enige om at tilsynet var konkrete og opptrådte profesjonelt, men flere var overrasket over detaljnivået. Ifølge informantene ved UiB arbeider universitetet nå mer systematisk og at de har opprettet en arbeidsgruppe som arbeider med universell utforming på heltid.

Nyhetsbrev om likestilling

Denne siden er beskyttet av reCAPTCHA og er underlagt Googles personvern og Vilkår for bruk

Når du registrerer e-postadressen din, samtykker du til at vi sender deg nyhetsbrev og at vi bruker e-postadressen din til å gjøre dette. Les mer i vår personvernerklæring.

Tidligere nyhetsbrev om likestilling