Ny virksomhetsstrategi for Bufdir og Bufetat
Publisert
– Vi har fått en kortfattet, konkret strategi som viser fram både samfunnsoppdraget vårt, de overordnede, prioriterte målene og innsatsområdene våre, hvilke ambisjoner vi har og hvilke prinsipper og verdier vi bygger arbeidet på, sier hun.
For Hege har det vært viktig å vise at vi har sammenheng i dokumentene som viser retning og mål samtidig som vi kan være fleksible. Derfor har strategien heller ikke en bestemt varighet.
– Strategien tar utgangspunkt i mål som alt er vedtatt i overordnede styringsdokumenter. Det gjør at den ikke blir veldig detaljert, men det gjør også at vi får mulighet til å tilpasse oss og justere arbeidet etter hvert. Både ulike politiske føringer, ny kunnskap og andre ting kan gjøre at feltet vårt endrer seg raskt, derfor er det klokt å ha en strategi som gir oss spillerom, sier hun.
Kenneth Norman Hansen, avdelingsdirektør i rådgiving og digitalisering, har hatt ansvaret for prosessen rundt arbeidet. Også han er godt fornøyd med resultatet.
– Målet har hele tiden vært å ha en strategi som har bred forankring i organisasjonen, og som gjør oss i stand til å jobbe sammen for å nå de overordnede målene våre. Både Bufdir, regionene og de tillitsvalgte står sammen om strategien, sier han.
Framover vil Kenneth, sammen med strategirådgiver Linn Buhaug Solbakken, omsette strategien i praksis.
– Utover høsten vil vi sette i gang med blant annet langtidsplanlegging, og vi kommer til å støtte både virksomhetsstyring og regionene i arbeidet. Strategien gir oss et godt og sterkt fundament i arbeidet, sier Kenneth.