Ny rapport: Barn og unge i barnevernet opplever hindringer for god medvirkning

Publisert
– Vi er opptatt av at barn skal kunne ha reell medvirkning i egen barnevernssak og denne rapporten viser at vi har en del å gå på, sier Anne Magdalena Solbu Kleiven, divisjonsdirektør i Bufdir.
Forskerne fra FHI har utført omfattende intervjuer med flere relevante grupper, samt gjennomgang av litteraturen. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Bufdir og kan leses i sin helhet her
Flere utfordringer
FHI har identifisert de viktigste utfordringene for barn og unges reelle medvirkning i barnevernet og trekker særlig fram følgende:
- mangel på tilpasset kommunikasjon mellom barn/ungdom og kontaktpersonen i barnevernet
- formell fremfor reell medvirkning
- mangel på god dokumentasjonspraksis
- organisering som hindrer medvirkning
- holdninger/manglende kunnskap om ulike minoriteter kan føre til misforståelser og mistillit
- små barn får sjelden medvirke
- mange barn vet ikke at de kan ha med seg en tillitsperson i møte med barnevernet
Dessverre klarte ikke FHI å få intervjuer med alle relevante grupper. Ingen barn under 12 år ble intervjuet. Små barn og barn under 12 år kan oppleve andre utfordringer enn ungdom, noe som derfor ikke ble undersøkt ved intervju.
– De identifiserte utfordringene kan være nyttig å kjenne til for ansatte i både statlig og kommunalt barnevern, og andre som for eksempel barn og ungdom selv, samt fosterforeldre og relevante brukerorganisasjoner, sier Kleiven.
Vil utvikle tjenestene
Bufdir vurderer at rapporten beskriver de viktigste utfordringene barn og ungdom står ovenfor for å kunne medvirke i egen barnevernssak. Utfordringsbildet er nyttig for videre tjenesteutvikling.
– Bufdir vil vurdere hvordan vi kan støtte ansatte i barnevernet i arbeidet med å sikre barn og unges medvirkning på en enda bedre måte, sier Kleiven.