Med eDialog kan du enkelt sende oss brev og dokumenter på en trygg måte, også om de inneholder personsensitive opplysninger og/eller er unntatt offentlighet.

Å sende dokumenter med e-post medfører en større risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie og kan også stoppes i spamfilter. Ved å benytte tjenesten e-Dialog, kan du nå sende inn dokumenter via en sikker kanal.

Eksempler på hva du kan sende via eDialog

Du kan blant annet bruke eDialog for henvendelser fra adoptivsøkere og oppdragstakere som fosterforeldre, ved forsendelse av skolerapporter, eller ettersending av attester og vitnemål ved tilsettinger. 

Slik sender du inn via eDialog

  • Du må logge inn med personlig elektronisk id (Minid, bankid, bankid på mobil, buypass id smartkort eller buypass id mobil).
  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Alle obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en klar beskrivelse av forsendelsen din i kommentarfeltet.
  • Har du fått et saksnummer av oss, vennligst legg inn dette i feltet «Tittel» sammen med tittel på innsending.
  • Eksempel: «2017/38 - Tittel»
  • Husk å laste opp relevante vedlegg.
  • Klikk på «Send forsendelse» Du mottar kvittering med referansenummer på e-post.

Dokumenter som skal sendes via eDialog må være i PDF-format:


Slik kan du omgjøre et dokument til PDF-format:

  • For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
  • LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF".

Forsendelse av dokumenter som er unntatt offentlighet

Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger og/eller er «unntatt offentlighet». Forsendelsen blir kryptert og avsender må identifisere seg ved hjelp av ID-porten.