Til deg som har ansvar for barn alene nå

Noen tips til hva du kan gjøre og inspirasjon for å ivareta deg selv i en unntakstilstand.

Barnehagen og skolen er stengt. Du har kanskje barn i både barnehage- og skolealder, der én skal aktiviseres og én må hjelpes med skole? Eller barnehagebarn som trenger mye aktivisering? Eller du har barn under 1 år og er mye isolert? Og du er alene med ansvaret.

Selv om du er en superhelt, føler du deg kanskje ikke helt sånn nå om dagen. Vi håper disse tipsene vil kunne bidra til å gjøre dagene litt bedre!

Utfordringene er endret

Før koronaviruset endret hverdagen vår, var de største stressfaktorene antagelig å rekke påkledning og levering i barnehage eller skole før jobb, komme deg fra jobb for å rekke å lage middag før alle mulige aktiviteter og venneklubber. Og så passe på at man fikk tid til lekser før det ble for sent.

Nå skal du ikke rekke noe utenfor huset lenger. Stresset melder seg nå på annet vis. Nemlig å kombinere hjemmekontor og samtidig dekke behov til barn – kanskje også flere, og i ulike aldere.

Å aktivisere en 3-åring og hjelpe en 7-åring med skole samtidig som du skal avholde et videomøte med jobb – det er balansekunst på høyt nivå!

Opplevelsen av at det kan bli litt for mye er reell. For det er mye nå. Men opplevelsen kan kanskje bli mer håndterbar om du justerer noe på forventningene og passer på at du fortsetter å gjøre ting som er godt for deg selv.

6 tips for å ivareta egne behov

1. Sosialisering på video

  • Snakk med venner og familie på videotelefon via nettet eller vanlig telefon. Det er viktig at du som mamma eller pappa også får noe voksenkontakt. Pass på at du også snakker med noen du kan le litt sammen med eller snakke med om hyggelige ting. Det er ekstra viktig nå.
  • Inviter gjerne kollegaer inn til en digital kaffeprat eller uformell jobbprat.
  • Dersom ting oppleves vanskelig og du ikke har noen å snakke med, finnes det hjelpetelefoner. Mental helse har to telefonlinjer:
    • 116 123 – til alle som trenger noen å snakke med
    • 116 123 (tast 2) – for småbarnsforeldre som trenger noen å snakke med når hverdagen blir for krevende
    • Chat og selvhjelp på www.mentalhelse.no/fa-hjelp

2. Involver barna i dine aktiviteter

Hvis det er mulig, kan det være fint å fortsette med aktiviteter du selv liker og involvere barna i den grad det går. Det kan være yoga eller hjemmetrening der barna blir med på øvelsene, eller kanskje du pusser opp noe eller baker? Barna kan være assistenter!

3. Ta gode pauser

Det er viktig å ta pauser, spesielt med mindre barn i hus. For at barn skal klare å konsentrere seg og sitte rolig en stund må de få mulighet til å herje fra seg. Derfor kan det være fint å sette av tid til flere lekepauser i løpet av dagen. Det er bedre at man legger fra seg alt og blir med på leken, enn å konstant prøve å roe ned situasjonen. Gode lekepauser er også med på å dele opp dagen bedre. 

4. Søk hjelp med handling og annet

Plutselig mangler man melk og brød til frokost. Det kan være utfordrende med små barn alene ellers, men blir ekstra tungvint nå. Leveransetjenestene til butikkene kan ha varierende ventetid, så den tjenesten passer nok best om du planlegger og bestiller en gang i uken.

Vær flink til å bruke nettverk og venner. Spør om hjelp! Dersom du bor i et borettslag, så sjekk facebooksiden deres. Flere naboer tilbyr å hjelpe til. Det finnes også tjenenester som «nabohjelp» (last ned gratis app) der man kan legge inn en forespørsel om hjelp, så naboer i ditt nærområde vil kunne se og bistå.

5. Trygge nettbrettaktiviteter til barnehage- og skolebarn

Hvis du skal jobbe eller trenger en pause for deg selv, finnes det gode digitale hjelpemidler som kan aktivisere barna. Her følger en liten oversikt over nettressurser og apper, der du ikke behøver å ha dårlig samvittighet. Dette er trygge nettsteder/apper med fokus på læring. De fleste er gratis.

tips

Forslag til nettbrett- eller telefonaktiviteter

Barnehagebarn 2-5 år

  • https://barnehage.salaby.no/ Gyldendals digitale læringsmiljø. Her får man høre lydbok, kjente barnesanger med video og spille morsomme spill.
  • Fantorangen (app  –  2-4 år). Barna får bli med inn i Fantorangens univers for å hjelpe til med enkle oppgaver.
  • Bukkene Bruse (app  –  2 +) Her fortelles eventyret Bukkene Bruse, og barnet kan trykke bukkene videre i spillet.
  • Sago Mini Friends (app – 2+) Fin og lett app og begynne med for de minste barna.

Skolebarn 6-12 år

  • https://skole.salaby.no/
  • Dragonbox algebra (app  –  5+). Lekent og morsomt regnespill.
  • Toca Builders (app – 6-8). Skap en helt ny verden med byggeklosser.

Tilbyr flere språk

  • https://mino.salaby.no/  Gyldendals digitale læringsmiljø tilbyr flere ulike ressurser for minoritetsspråklige elever.
  • Happi leser (app). Morsomt lesespill som tilbyr 8 forskjellige språk.

Skap forutsigbarhet og små hverdagsgleder

  • Det kan være en ide og ikke la barna ha tilgang til alt av aktiviteter på en gang. Prøv heller å gi barna noe å glede seg til hver dag. For eksempel: 
    • «I morgen skal vi spille et morsomt spill.»
    • «I kveld skal vi se en film sammen.»
    • «I morgen skal vi ha Bahamas-dag, så da skal vi lage mat med annanas.»
    • «Når vi står opp i morgen  skal vi lage pannekaker til frokost.»
  • Selv enkle ting kan bli en hverdagsfest.
  • Lag gjerne en dagsplan eller ukeskalender sammen med barna, som skaper forutsigbarhet både for små og store.

Ta vare på deg selv

Dette er en unntakstilstand. Så tillat deg selv å senke kravene litt. Det er fint med rutiner, men om det ikke blir helt som planen, så gjør heller det som får dagen til å bli så god som mulig.

Nå må fokuset bare være at du tar vare på deg selv så godt du kan, som igjen vil være til det beste for barnet.