Krangling i seg selv er vanskelig å unngå. Denne oppskriften er fin å følge når det skjer.

For det er ofte når vi drar i gang med en krangel at ting kommer ut av dimensjoner og vi sier og mener ting til og om hverandre som vi egentlig ikke mener. Det som skjer er at ting eskalerer og følelsene løper løpsk! Det kan starte med en liten bagatell som vi irriterer oss over, men etter hvert drar vi inn ting som skjedde for lang tid tilbake og plutselig har diskusjonen blir kjempestor og vi sier masse stygt og vondt til hverandre. Derfor kan det være lurt å snakke litt om hva vi skal gjøre når vi kjenner at ting begynner å eskalere.

Illustrasjonsbilde

1. Begge har ansvaret for å oppdage at negative følelser er i ferd med å ta over

Typiske kjennetegn er når vi begynner å snakke med ord som er altomfattende og/eller vurderende. Eksempel på dette er: alle andre, ingen, alltid, aldri, bør, burde og at en begynner å tenke at den andre er den som har ansvaret, bør endre seg. Tankene våre begynner også å påvirke oss og typiske tanker er: «Det er urettferdig! Nå skjer det igjen! Typisk! Dette går galt! Dette er hans/ hennes skyld!» Eller tankene stopper helt opp, eller går så fort at du ikke klarer å fange dem med oppmerksomheten. I tillegg reagerer kroppen med å for eksempel knytte hendene, pusten går raskere og blir mer overfladisk, brystet snører seg sammen, tennene bites sammen, du ser ned eller vekk, hendene skjelver og du blir tørr i munnen. Alt dette er tegn på at kroppen ruster seg til kamp eller flukt.

2. Bli enige om at begge har lov til å be om en pause (eller vise et avtalt tegn for at du trenger en pause) når en trenger det for å roe seg ned

Det er viktig at den som ber om pause, tar initiativet til en ny prat når en føler seg rolig og i stand til det. Vi vet at når vi har blitt aktivert, tar det en stund før vi igjen er rolige og klarer å koble på den andre fornuftige delen av hjernen. Mange mener at alt fra 45 minutter til en eller flere timer med aktiv jobbing for å roe seg ned, kan være lurt før en igjen prøver å snakke om temaet. Nyttig huskeregel: «Stopp- ta pause- tenk».

3. Identifiser temaer dere vet dere aldri kommer til å bli enige om - og aksepter dette!

Dere kan likevel elske hverandre. De fleste par er uenige om ting, det er ikke farlig. Men det som er farlig for parforholdet er hvordan vi snakker til og om hverandre når disse betente temaene kommer på banen. Og at vi ikke reparerer etter en konflikt.

Vær nysgjerrig på hverandre. Spør hverandre ut om hvordan den andre opplever konflikten. «Jeg hører du sier at .... Hva gjør konflikten med deg? Vekker den noe savn hos deg? Minner det om noe du har opplevd før?» Hvis vi klarer å utforske mer så vil det gi helt ny informasjon og forståelse av hverandre og også andre følelser.

4. Identifiser varige forskjeller

Dette er ofte en kilde til mange vonde diskusjoner i par. Det at vi har ulikt forhold til tid, eller behov for planlegging, eller hvilken kontakt man skal ha med hverandres familier, kan skape diskusjoner som gjentar seg igjen og igjen. Likeså holdninger til rusmidler, ulikt temperament, ulikt behov for sosial omgang, hvor mye plass jobben skal ha, i hvilken grad man gir uttrykk for følelser osv. Typiske forskjeller som kan skape uendelige diskusjoner i parforholdet og som sjelden løser seg før en aksepterer at vi er forskjellige. Hvordan skal vi leve best mulig med det at vi er forskjellige?

5. Når dere skal snakke sammen om viktige og vanskelige temaer, avtal en tid!

Begge bør være så avslappet og følelsesmessig tilgjengelige for hverandre som mulig. Tenk litt slik vi gjør med kolleger på jobb: du tar ikke en viktig vanskelig samtale når du er veldig opprørt, irritert eller har dårlig tid. Det vet vi er dumt. Vi forbereder oss, er profesjonelle kolleger, lytter og prøver å forstå den andre. Prøv å gjøre det på samme måte på hjemmebane. Små ord mens den andre snakker som viser at du lytter (hm, ja, smil, nikk), spørre hvis du ikke forstår og be den andre utdype mer. Og; bruk jeg-budskap (JEG er lei meg fordi jeg opplever at det ikke fungerer godt nok for meg hvordan vi fordeler). Det skaper en annen åpning enn DU-budskap (DU gidder aldri å bidra hjemme).

6. Når dere har hatt en krangel/ diskusjon - reparer!

Det er begges ansvar å invitere den andre inn igjen til relasjonen. Det er viktig at vi ikke går i dagevis eller ukevis før vi kjenner at forholdet oss imellom er godt igjen. Det er mye visdom i «de eldre ekteparenes» visdomsord: Gå aldri til sengs uten at ting er reparert!

  • Dersom dere fortsatt havner oppi mange vonde krangler - oppsøk hjelp!