Den kommunale barneverntjenesten har ansvar for å veilede og informere ansatte i skolen dersom de er bekymret for et barn. Her finner du barneverntjenestens ansvar og oppgaver steg for steg i en bekymringssak.
Steg 1: Veilede i en bekymringssituasjon
Dersom skolen tar kontakt med barneverntjenesten for å diskutere en bekymring anonymt, skal tjenesten gi ansatte på skolen råd og veiledning om blant annet
- i hvilke tilfeller en ansatt på skolen er forpliktet til å melde ifra om en bekymring til barneverntjenestn – opplysningsplikt og meldeplikt
- hvorvidt skolen bør melde saken videre eller ikke
- hva meldingen bør inneholde
- hvordan bekymringsmeldingen sendes inn til barnevernstjenesten
- hva som vil skje videre i saken
- hvilken informasjon melderen har rett på videre
Steg 2: Når barnevernet har mottatt bekymringsmeldingen
Barneverntjenesten skal gjennomgå meldingen innen en uke etter at den er mottatt. På bakgrunn av dette beslutter barneverntjenesten om de skal gjennomføre en undersøkelse eller om de skal henlegge meldingen.
Dersom de undersøker saken videre, kan barneverntjenesten gi opplysninger til barnets skole eller barnehage hvis det er nødvendig for å gi barnet en tilfredsstillende omsorgssituasjon.
Skolen er en offentlig melder. Det innebærer at skolen skal ha en tilbakemelding fra barneverntjenesten innen tre uker (barnevernloven § 6-7 a).
I tilfeller der skolen ikke melder selv, bør likevel barneverntjenesten informere skolen om situasjonen og innhente nødvendige opplysninger fra den.
Meldinger fra en offentlig melder skal som hovedregel alltid følges opp.
Tilbakemeldingen fra barneverntjenesten må inneholde informasjon om at
- meldingen er mottatt
- meldingen undersøkes videre
Skolen har en viktig plass i barnets hverdag og bør være sentral i den videre oppfølgingen av saken. Tilbakemeldingen bør derfor inneholde
- en oppfordring til skolen eller melderen om å ta kontakt igjen dersom det kommer fram nye, relevante opplysninger i saken
- informasjon om at barnevernet sannsynligvis vil ta kontakt med skolen i løpet av undersøkelsesperioden
- opplysninger om forventet saksbehandlingstid
- at skolen vil få beskjed om hva som er barneverntjenestens beslutning når undersøkelsessaken er avsluttet
Tilbakemeldingen fra barneverntjenesten må inneholde informasjon om at
- meldingen er mottatt
- meldingen er henlagt
Den bør også inneholde
- en oppfordring til skolen eller melderen om å ta kontakt igjen dersom bekymringen vedvarer eller kommer fram nye, relevante opplysninger i saken
Steg 3: Når saken er ferdig undersøkt
Barneverntjenesten skal undersøke og konkludere i saken innen tre måneder. I særlige tilfeller kan fristen være seks måneder.
Skolen er en offentlig melder. Det innebærer at skolen skal ha en tilbakemelding fra barneverntjenesten innen tre uker etter at barnevernet har avsluttet undersøkelsene (barnevernloven § 6-7 a).
Oppfølgingen fra barneverntjenesten deles grovt opp i
- hjelpetiltak i hjemmet – for eksempel økonomisk støtte, foreldreveiledning, leksehjelp (barnevernloven § 4-4)
- plassering utenfor hjemmet - for eksempel fosterhjem, barnevernsinstitusjon
I begge tilfellene må tilbakemeldingen fra barneverntjenesten inneholde informasjon om at
- undersøkelsen er gjennomført
- de følger opp saken videre
Skolen har ikke nødvendigvis rett på informasjon om hva barneverntjenesten velger å gjøre. Men skolen har en viktig plass i hverdagen til et barn og bør få informasjon om og være en sentral del av den videre oppfølgingen. Derfor bør tilbakemeldingen også inneholde
- informasjon om hvilke tiltak som skal gjennomføres dersom dette er viktig for skolens oppfølging av barnet (barnevernloven § 6-7 a)
- en oppfordring til skolen eller melderen om å ta kontakt igjen dersom det kommer fram nye, relevante opplysninger i saken
- hvordan barnevernet ønsker å samarbeide med skolen i den videre oppfølgingen av barnet
Tilbakemeldingen fra barneverntjenesten må inneholde informasjon om at
- undersøkelsen er gjennomført
- saken er avsluttet/henlagt
Den bør også inneholde
- en oppfordring til skolen eller melderen om å ta kontakt igjen dersom bekymringen vedvarer eller kommer fram nye, relevante opplysninger i saken
Steg 4: Videre oppfølging i skolehverdagen
Skolen har en viktig plass i hverdagen til et barn og er sentral i den videre oppfølgingen fra barnevernstjenesten.
Relatert innhold
Veilederen er utarbeidet av Bufdir med bidrag fra Utdanningsdirektoratet.